اقتصادی

ارز اربعین راحت‌تر از سال‌های قبل در جیب زائران حسینی

ارز اربعین راحت‌تر از سال‌های قبل در جیب زائران حسینی

به گزارش خبرنگار مهر، ارز یکی از دغدغه‌های زائران اربعین حسینی است، دولت امسال با برنامه منسجم و بهتری نسبت به سال‌های قبل ارز را تأمین کرد و باعث شد این دغدغه مردم به خوبی رفع شود.

ارز را بدون صف می‌دهند

یکی از نکات مثبت در ارائه ارز اربعین نیاز نبودن به تشکیل صف است، آن دسته از افرادی که برای زیارت اربعین مشرف شدند حتماً حضور ذهن دارند که در سال‌های گذشته چگونه ارز اربعین بین متقاضیان توزیع می‌شد، همواره تخصیص ارز اربعین با مشکلات عدیده از جمله صف‌های طولانی پشت شعب بانکی، یا ارائه آن به زوار به بدترین شکل ممکن در شهرهای نجف و کربلا صورت می‌گرفت اما امسال با افزایش تعداد بانک‌های ارائه ارز این صف‌ها مدیریت شد و و دیگر شاهد مشکلات گذشته نیستیم.

چگونه آبروی مردم و نظام را میان ملت ها از بین ببریم: از پرداخت ارز در «سوراخ  دیوار» تا «سخنان متناقض»! | پایگاه اطلاع رسانی رجا

این تصویر بالا برای سال‌های نه چندان دور است، اربعین سال ۹۷ بود که بانک مرکزی دولت دوازدهم برای عرضه ارز یک خانه خرابه را معین کرد، این تصویر در رسانه‌های اجتماعی بازخورد زیادی داشت که از آن به عنوان تحقیر زائر ایرانی در سفر عراق نام برده می‌شد اما اکنون هر زائر ایرانی در داخل کشور ارز را دریافت می‌کند تا با خیال راحت به زیارت برود.

عرضه ارز دولتی منجر به ریزش قیمت دینار در بازار آزاد شد

یکی دیگر از نکات مثبت امسال در بحث ارز اربعین، ارائه ارز به دینار بود که باعث کاهش تقاضا در بازار آزاد شده و این موضوع منجر شد تاقیمت دینار در بازار آزاد نیز ریزشی شود. قیمت دینار در بازار آزاد در ماه‌های قبل به ۴۰ هزار تومان نیز رسیده بود اما از زمانی که عرضه ارز دینار با نرخ دولتی در بانک‌ها آغاز شده است قیمت دینار اکنون در بازار آزاد نیز به ۳۳ هزار تومان رسیده است این موضوع نشان می‌دهد وقتی که تقاضای کاذب برای دینار نباشد قیمت نیز کنترل می‌شود.

در سال‌های قبل دولت به هر زائر دلار می‌داد که این مسئله منجر به ایجاد مشکلاتی برای زوار شده بود از جمله نرخ تسعیر دلار به دینار که هر صرافی در عراق با یک نرخ این دلار را تبدیل به دینار می‌کرد اما امسال دولت تصمیم گرفته است تا به زوار دینار دهد تا دیگر این مشکل ایجاد نشود و به تبع شاهد صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌های شهرهای زیارتی نباشیم.

نحوه پرداخت ارز اربعین

برای دریافت ارز اربعین ابتدا باید در سامانه سماح ثبت نام کرده و کد پیگیری را دریافت کنید. برای دریافت ارز حتماً به کد پیگیری نیاز دارید و افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده باشند، امکان دریافت ارز اربعین را نخواهند داشت.

پس از دریافت کد پیگیری می‌توانید با همراه داشتن اصل کارت ملی و گذرنامه یا برگه تردد اربعین به بانک‌های عامل مراجعه کرده و ارز خود را دریافت کنید. منظور از بانک‌های عامل نیز شعب منتخب شش بانک, بانک ملی، تجارت، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک است.

سرپرستان خانوار با در دست داشتن مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانوار و کارت ملی اعضای خانوار) و گذرنامه (یا برگه تردد اربعین) معتبر تمام افراد زائر خانواده می‌توانند نسبت به خرید ارز اربعین از طریق بانک‌های تعیین‌شده اقدام نمایند.

درخواست فروش ارز برای افراد بالای ۱۸ سال با کنترل تطابق شماره ملی، شماره موبایل و کارت بانکی صورت می‌پذیرد و افراد ۵ تا ۱۸ سال نیز می‌توانند با شماره همراه والدین یا اعضای خانواده خود اقدام به خرید ارز کنند.

به زائرین اربعین حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر و با نرخ فروش اسکناس ETS (سامانه سنا) است و معادل تومانی آن حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. ارز اربعین تنها به زائران بالای ۵ سال تعلق می‌گیرد و فروش آن از تاریخ ۲۸ مردادماه آغاز شده و تا ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

کمبود شعب عرضه کننده ارز اربعین در برخی از شهرستان‌ها

مسئولان بانک مرکزی برای رفاه حال زائران اربعین از دو برابر شدن شعب و باجه‌های بانک‌های اختصاص ارز اربعین خبر دادند، اما مردم از نبود شعب ارزی در استان تهران گلایه دارند و مجبورند برای دریافت دینار عراق به تهران و یا دیگر مناطق استان تهران مراجعه کنند.

یکی از زائران اربعین در ورامین که از سرگردانی برای دریافت ارز از بانک‌ها گلایه مند بود و در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دو روز است، که کار و زندگی ام را رها کرده و برای دریافت ارز به ری مراجعه کردم، که بانک در این شهرستان نیز شلوغ است و نتوانستم ارز دریافت کنم و دست خالی برگشته‌ام. پاسپورت هم دریافت کردم و همه کارهایم را کرده‌ام، اما ارز پیدا نمی‌کنیم، بانک ملی، تجارت و سپه در ورامین مراجعه کردم اما ارز ندارند.

زائر دیگری از نبود ارز در ملارد خبر داد و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قصد رفتن به کربلا را دارم، اما بانک‌های ملارد هیچکدام ارز ندارند و می‌گویند، باید برای دریافت ارز به تهران یا شهریار بروید.

یک زائر جوان دماوندی نیز با بیان اینکه حق بزرگترها و پیرمردها این نیست، که در بانک‌ها سرگردان باشند، به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از افراد توان حضور در تهران را در این گرما ندارند.

متأسفانه جمعیت کثیر ساکن در شهرستان‌های استان تهران از خدمات ارزی محروم هستند و تعداد اندک موجود در ری یا شهریار پاسخگوی مراجعین نیست.

مشکلات پیش روی زائران، صف‌های طولانی برای اخذ دینار در ری و حتی باجه‌های موجود در شهرهای مناطق دیگر استان ایجاد شده است، باعث شده که بسیاری از زائران از دریافت دینار ثبت‌نامی منصرف شوند.

زائران اختلال و ازدحام را گزارش دهند

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، زائران در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت ارز اربعین پس از مراجعه به شعب منتخب و نیز مشاهده ازدحام احتمالی می‌توانند مراتب را جهت پیگیری با ذکر نام شعبه و شهر از طریق شماره تماس ۲۹۹۵۳۶۱۲-۰۲۱ از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۵ عصر به بانک مرکزی اعلام کنند.

متقاضیان ارز اربعین هم‌اکنون نیاز ارزی خود را با نرخ رسمی و به صورت مستقیم و بدون حضور واسطه و دلال، از طریق ۱۵۰۰ شعبه منتخب بانک‌های ملی، تجارت، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک در سراسر کشور دریافت می‌کنند.

همچنین فرآیند ثبت نام غیرحضوری دریافت ارز اربعین از طریق اپلیکیشن «بله» نیز فراهم است و بسیاری از زائران از این طریق، ارز اربعین خود را تهیه و دریافت کرده‌اند. توزیع ارز زائران اربعین حسینی در سال جاری از روز ۱۴۰۲/۵/۲۸ آغاز و تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۱۴ ادامه دارد.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا