اجتماعی

اعتیاد، خشونت و سرقت در صدر آسیب‌های اجتماعی اردبیل


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین کثیرلو ظهر چهارشنبه در آستانه هفته قوه قضائیه و در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: میزان طلاق رخ داده در استان اردبیل ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد که این هشداری جدی برای خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است تا برنامه ریزی مناسبی را در کاهش طلاق داشته باشند.

وی تلاش دشمن را در یک جنگ روانی و ترکیبی برای ضربه زدن به کانون خانواده یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر در این حوزه تهدیدها و هشدارها را جدی نگیریم در آینده طلاق می‌تواند به یک پدیده آسیب آفرین جدی تبدیل شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل از اعتیاد به عنوان صدرنشین آسیب‌های اجتماعی در استان اردبیل یاد کرد و گفت: نه تنها بیشترین پرونده‌های ورودی به دادگستری در ارتباط با اعتیاد است بلکه خود اعتیاد منشأ دیگر آسیب‌های اجتماعی است.

کثیرلو خشونت و سرقت را نیز از دیگر آسیب‌ها و بزه‌های جامعه اردبیل دانست و بیان کرد: سرقت، امنیت و آرامش روحی و روانی شهروندان را به هم زده و قرارگاهی در این زمینه با همت نیروی انتظامی تشکیل شده تا با سرقت‌های خرد برخورد جدی و قاطعانه انجام شود.

وی آمار تصادفات و کلاهبرداری‌ها را نیز بالا اعلام کرد و گفت: عمده کلاهبرداری‌ها در حوزه فضای مجازی و اینترنتی رخ می‌دهد و در این حوزه راهی جز آگاهسازی مردم نداریم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: البته در آخرین رتبه بندی استان اردبیل در بزه خشونت در بین استان‌های میانی کشور قرار گرفته که پیش از این صدرنشین آسیب‌های کشور بوده است.

۳۰۰ بازرسی با محوریت حفظ حقوق شهروندی

کثیرلو با بیان اینکه دستگاه قضا سعی دارد تا امنیت و آرامش روانی را با اخبار امیدبخش به جامعه تزریق کند، اظهار کرد: هرچند ما نیز با مجرمان و تبهکاران متعدد روبرو هستیم اما آنچه که انتظار از رسانه هاست انتشار اخبار امیدبخش به دور از التهابات است تا مردم با خیال راحت و امنیت روحی و روانی در جامعه زندگی کنند.

وی از اصحاب رسانه خواست؛ در تقویت ایمان و امید و کاستن از انتشار اخبار غیرواقعی پیشقدم شده و در فضای مجازی نیز از انتشار اخبار جعلی، اتهام زنی و اشاعه موضوعات واهی پرهیز کنند.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل ارتباط دستگاه قضا را با ضابطان یادآور شد و بیان کرد: در سال گذشته و با محوریت حقوق شهروندی ۳۰۰ بازرسی از ضابطان قضائی و مراکز آنها انجام شده است.

کثیرلو تعامل دستگاه قضا را با نمایندگان مجلس و مدیران و مسئولان اجرایی مناسب ارزیابی کرد و افزود: خروجی این همگرایی باید حل مشکلات مردم را به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد: با برگزاری منظم جلسات شورای حفظ حقوق بیت المال تلاش بر این است تا به سمتی حرکت کنیم تا در کنار حفظ حقوق بیت المال گره از مشکلات مردم باز شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل مصداق عملی را در این حوزه صدور مجوز برای زمین‌های قولنامه ای اعلام و خاطرنشان کرد: در استان با یک تدبیر مناسب و همراهی شهرداری سعی کردیم تا مجوز ساخت و ساز را صادر کنیم تا صاحبان این اراضی بعد از اتمام ساخت و ساز و هنگام پایان کار سند رسمی دریافت کنند.

کثیرلو تکریم ارباب رجوع را سیاست دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: به جای ملاقات‌های هفتگی ما در دو سال گذشته سعی کردیم تا روزانه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ صبح ملاقات‌های مردمی را انجام دهیم تا گره از مشکلات مردم باز شود.

وی توجه به قانونمداری را اقدام مشترک دستگاه قضا و رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: مردم باید آگاهی حقوقی و قانونی خود را ارتقا دهند که در این زمینه باید رسانه‌ها به وظیفه خطیر خود به درستی عمل کنند.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا