افشاگری یک استاد دانشگاه از نسل Z | چرا این نسل علاقهای به کار و درس ندارند؟
احسان شاه قاسمی عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران در گفتگو با همشهری آنلاین به طرح نکات کمتر گفته شده از نسل Z پرداخت و گفت: آمارها به ما میگویند که ۲میلیون و ۸۲۳هزار جوان ایرانی در سن ۲۵-۱۵سال نه کار دارند و نه درس میخوانند. این افراد که به NEET معروف شدهاند، باری بر دوش جامعه هستند؛ بهعبارت دیگر جامعه مسیری فراهم میکند تا این افراد بعد از درس خواندن، فعالیتی را انجام دهند اما اکثر این جمعیت دست به کاری نمیزنند.
او با اشاره به مشاهداتش از سبک زندگی در نقاط دیگر جهان، افزود: متأسفانه این تصور غلط که بچه من نباید کاری بکند، خلاف رفتار پدر و مادرها در سراسر جهان است. من شاهد هستم که اکثر فرزندان و نوههای استادان دانشگاههای کشورهای دیگر که وضع مالی مناسبی هم دارند، از نوجوانی در رستورانها کار میکنند. بنابراین برای تفسیر رفتار این افراد(نسل z) نباید موضوعاتی مانند انتظارات، تغییرات نسلی و تصورات نادرست در مورد موفقیت را در کنار مسائل اقتصادی نادیده گرفت و برای تحلیل نسل NEET باید به این موضوع توجه کرد.
دلیل اصلی افزایش جمعیت NEET چیست؟
این استاد دانشگاه در مورد دلیل افزایش جوانان ایرانی که نه کار میکنند و نه درس میخوانند، گفت: ما شاهد هستیم که جمعیت نیتها در کشور افزایش یافته است. بهنظر من بخش عمده این اتفاق فرهنگی است و نباید دلیل اصلی را به اقتصاد و سیاست گره زد. ما در کشوری زندگی میکنیم که از چند دوره مدرنیته به سرعت عبور میکند؛ شاید به جرأت بتوان گفت که یک نسل ایرانی از ۲تا ۳دوره مدرنیته رد میشود، بنابراین ما نسلی داریم که در مسیر بزرگشدن، سختیهایی کشیده است اما زمانی که نوبت به تربیت فرزندانشان(نسل جدید) میرسد، یک فرهنگ غلط را منتقل میکنند و معتقد هستند که فرزندانشان نباید کار کنند و سختی بکشند.
او افزود: برای سیاستگذاری باید دست بهکار علمی زد. ما در کنار تمام مشکلاتی که کشورهای دیگر با آنها درگیر هستند، با مسئله ناآگاهی مدیران و مسئولان هم مواجه هستیم. یکی از کارهایی که باید پیگیری شود، مربوط بهکارکردن نوجوانها به شکل پاره وقت است. در واقع علم سیاستگذاری جمعیت باید مورد توجه قرار بگیرد.
گسترش فرهنگ کار نکردن با شبکههای اجتماعی
شاه قاسمی معتقد است:«در این میان نباید فراموش کرد که شبکههای اجتماعی نقش مهمی در رواج پدیده نسل «نیت» داشتهاند، متأسفانه اینستاگرام بازیگر اصلی این عرصه است. افراد حاضر در اینستاگرام همیشه ناراضی و خشمگین هستند. این شبکه اجتماعی به افراد میگوید که «تو باید زندگی لاکچری داشته باشی؛ اما این زندگی با کار بهدست نمیآید.» در نتیجه افراد در اینستاگرام میچرخند و دچار این توهم میشوند که ما کار داریم و کنشگر هستیم، درحالیکه این کارها برای آینده بیفایده است.»