بی مهری تاکسیرانان تهران به مراکز معاینه فنی پایتخت
به گزارش ایسنا، رفع آلودگی هوا و ترافیک؛ دو دغدغه و مطالبه اصلی شهروندان تهرانی از مدیران شهری است، دو مطالبهای که حل آن در گروی یکدیگر است؛ رفع ترافیک و تسهیل «آمد و شد» شهروندان با توسعه حمل و نقل عمومی محقق میشود و گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی نیز موجب کاهش آلودگی هوا می شود.
برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده است، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل شدند که بر این اساس سهم تولید آلایندههای گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان میشود که از بین این ۸۰ درصد، سهم خودروهای سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلتها ۲۱ درصد است، پس موتورسیکلت و خودروهای شخصی سهم ۵۸ درصدی درتولید آلودگی هوای تهران دارند که تمرکز بر بهبود وضعیت آلایندگی آنها قطعا سبب رفع شدید آلودگی هوای تهران خواهد شد.
در این میان، تاکسیها به عنوان خودروهای پرتردد و فرسوده تهران میتوانند تاثیر زیادی بر روی افزایش آلودگی هوا داشته باشند؛ بر همین اساس مدیران شهری تصمیم گرفتند در قانون معاینه فنی تاکسیهای تهران تغییراتی ایجاد کنند؛ بگونهای که با توجه به پیمایش بالا و تردد زیاد این تاکسیها که عمدتا نیز در مرکز شهر تردد دارند؛ میبایست در هر سال دو مرتبه یعنی هر شش ماه یکبار، نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند. با این تفاوت که مراجعه نوبت اول تاکسیها به مراکز معاینه فنی رایگان است؛ اما رانندگان تاکسیهای تهران بر اساس آمارها، علاقمند هستند که به جای مراکز معاینه فنی تهران آنهم بدون هزینه، به مراکز معاینه فنی سایر شهرها مراجعه کنند. درست است که با راهاندازی سامانه سیفما هر خودرویی میتواند از هر مرکزی در سراسر کشور معاینه فنی بگیرد؛ اما بارها مسئولان شهرداری اعلام کردند که با توجه به شرایط آلودگی هوای تهران باید شرایطی ایجاد شود تا خودروهای هر شهر از مراکز معاینه فنی همان شهر گواهی اخذ کنند؛ خواستهای که مورد توجه رانندگان تاکسی حتی با وجود اینکه امکان بهرهمندی یک نوبت معاینه فنی رایگان دارند، مورد استقبال نگرفته است.
سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران در گفتوگویی با ایسنا، در مورد مراجعه تاکسیهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه حدود ۲۱ هزار دستگاه تاکسی پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردهاند که از این آمار، ۱۵ هزار و ۳۲۶ دستگاه تاکسی مراجعه اولشان بوده است و در مجموع ۳۴ درصد از خودروها به علت نقص فنی، موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدهاند و تعدادی از این خودروها هم دارای چند نقص بوده و مردود شدهاند، میگوید: میزان مردودی در تاکسیهای تهران به علت پیمایش بیشتر و همچنین بالا بودن سن ناوگان عمومی حداقل ۵ درصد بیشتر از خودروهای سواری است.بر اساس مصوبه دولت، خودروهای عمومی(تاکسی) با سن بالای ۱۰ سال سالانه بایستی چهار مرتبه و مابقی آن سالانه دومرتبه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که با لحاظ تعداد و سن تاکسی های پایتخت، مراجعه حداقل سالانه ۱۸۰ هزار نوبت این خودروها به مراکز معاینه فنی قابل پیش بینی است که از این تعداد، سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران بر اساس آمار مراجعه تاکسیها در هشت ماهه گذشته تنها ۱۳ درصد می باشد
وی با تأکید بر اینکه بر اساس مصوبه دولت، خودروهای عمومی(تاکسی) با سن بالای ۱۰ سال سالانه بایستی چهار مرتبه و مابقی آن سالانه دو مرتبه به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که با لحاظ تعداد و سن تاکسیهای پایتخت، مراجعه حداقل سالانه ۱۸۰ هزار نوبت این خودروها به مراکز معاینه فنی قابل پیش بینی است، ادامه می دهد: از این تعداد، سهم مراکز معاینه فنی شهر تهران بر اساس آمار مراجعه تاکسیها در هشت ماهه گذشته تنها ۱۳ درصد می باشد. این در حالیست که برای خودروهای تاکسی تهران در مراکز معاینه فنی شهر تهران شرایط ویژه در نظر گرفته شده و هزینه مراجعه نخست این خودروها هم رایگان است.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران میافزاید: درست است که بنا بر اعلام سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری سیمفا، پایش خودروها از منظر آلایندگی و ایمنی در مراکز معاینه فنی خودروهای شهر تهران به صورت دقیق و ضابطه مند بر اساس ضوابط و دستورالعملهای ابلاغی انجام میشود؛ اما پیش بینی راهکارهای قانونی و ضابطه مند جهت الزام مراجعه خودروهای پایتخت به مراکز معاینه فنی شهر تهران میتواند در افزایش اثر بخشی معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا و تصادفات به ویژه برای خودروهای پر پیمایش در کلانشهر تهران موثر باشد و با توجه به اهمیت بحث مدیریت انرژی و سوخت، تمام شرایط لازم برای تسهیل در دسترسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران فراهم شده و در تمامی مناطق شهرداری تهران با پراکندگی مناسب و ظرفیت لازم براساس تقاضا مراکز معاینه فنی خودرو پیش بینی شده است و پیمایش مسیرهای دور از تهران برای دریافت خدمات معاینه فنی تنها موجب هدر رفت حاملهای انرژی و ضرر و زیان ناشی از استهلاک خودرو به رانندگان خودروهای عمومی خواهد شد.
راننده تاکسی هم میخواهد خودروی ایمن و نو داشته باشد؛ اما…
ارائه وام تعمیرات به رانندگان تاکسی
این واقعیت را بپذیریم که تاکسیهای شهر تهران فرسوده هستند
شادی مالکی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در گفتوگو با ایسنا، در مورد بی علاقگی رانندگان تاکسی برای مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران توضیح میدهد: زمانی که مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران بودم، بسیار پیگیر بودم تا در کلانشهرهایی که آلودگی هوا دغدغه اصلی مدیران و شهروندان است؛ نحوه سنجش آلایندگی خودروها متفاوت از سایر شهرهایی باشد که آلودگی هوا جزء دغدغههایشان نیست. به عبارت دیگر چرا باید استانداردهای سنجش آلودگی هوا در تهران با یک شهرستانی که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد؛ یکسان باشد؟ و این منطقی نیست و درخواست بازنگری قوانین در معاینه فنی را داشتیم و تا زمانی که مدیریت معاینه فنی را برعهده داشتم این موضوع را پیگیری میکردم و حتما در حال حاضر نیز مدیریت جدید این موضوعات را رصد میکند.
وی با تأکید بر اینکه هیچ الزامی بر اینکه تاکسی با شماره پلاک تهران حتما از مراکز معاینه فنی شهر تهران معاینه فنی بگیرد وجود ندارد، ادامه میدهد: نه تنها برای تاکسی؛ بلکه هر خودرویی با پلاک تهران به لحاظ قانونی میتواند از هر مرکز معاینه فنی در کشور معاینه فنی دریافت کند. بنابراین وقتی الزامی وجود ندارد نمیتوانیم کاری کنیم؛ بلکه میتوانیم سازوکار تشویقی فراهم کنیم و این کار را هم کردیم که در نوبت اول مراجعه تاکسی به مراکز معاینه فنی رایگان باشد و در این میان ممکن است که تعداد زیادی از تاکسیها تمایل داشته باشند که معاینه فنی خود را از بیرون شهر تهران اخذ کنند؛ نمیتوانیم الزامی برای این موضوع داشته باشیم.
مالکی اظهار میکند: باید این واقعیت را بپذیریم که تاکسیهای شهر تهران فرسوده هستند و فرسودگی یعنی نقص در سیستم ایمنی، نقص در سیستم فنی، نقص در سیستم آلایندگی و تنها راهکار درست؛ نوسازی ناوگان فرسوده است و الان دغدغه واقعی ما این است و ما از ابتدای سال جاری، ظرف ۷ ماه برابر آمار سال گذشته نسبت به نوسازی تاکسیها اقدام کردیم یعنی به عبارت دیگر شاهد افزایش بیش از ۱۸ درصدی نوسازی در این زمینه بودیم و وام نوسازی دو برابر شده و تسهیلات متفاوت به رانندگان داده شده است.
این واقعیت را بپذیریم که تاکسیهای شهر تهران فرسوده هستند و فرسودگی یعنی نقص در سیستم ایمنی، نقص در سیستم فنی، نقص در سیستم آلایندگی و تنها راهکار درست؛ نوسازی ناوگان فرسوده است
وی ادامه میدهد: تسهیلات بهسازی در سازمان تاکسیرانی ایجاد کردیم یعنی به رانندگان تاکسی وام تعمیرات خودرو با کارمزد دو درصد میدهیم که بیش از ۲۰۰۰ نفر برای دریافت این وام ثبت نام کردهاند و حالا بیش از ۶۰۰ پرونده به بانک عامل برای دریافت وام ارسال شده است و همه این کمکها را به راننده تاکسی میدهیم تا خودرو را تعمیر کند و اگر خودرو را به معاینه فنی میبرد دیگر دغدغه نداشته باشد که در صورت سختگیری مراکز معاینه فنی تهران مردود شود و با این وام میتواند خودرو را تعمیر کند و نکته قابل توجه این است که ما وام تعمیرات را به راننده نمیدهیم؛ بلکه با هماهنگی نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودروساز و بانک عامل، بعد از تعمیر، صورت وضعیت ارسال شده و بانک پول را به نمایندگی پرداخت میکند و این وام به بهبود وضعیت تاکسیها کمک می کند.
مدیر عامل سازمان تاکسیرانی با تأکید بر اینکه نمیتوانیم لایحهای به شورای شهر ارائه دهیم تا رانندگان تاکسی ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی تهران شوند؛ چراکه قانون ارجح بر مصوبه شورای شهر است، ادامه میدهد: دست من به لحاظ قانونی در این مورد بسته است؛ اما قطعا راننده زحمت کش تاکسی نیز میخواهد که خودروی سالم و ایمن داشته باشد که نیازی نباشد که هر ماه خودرو را به تعمیرگاه ببرد و دقت داشته باشید که حتما راننده نیز دلش نمیخواهد خودرویش کنار خیابان خراب شود و اگر بتوانیم زیرساخت برای نوسازی و بهسازی خودرو فراهم کنیم حتما راننده تاکسی نیز دلش می خواهد که معاینه فنی خودرواش را از مراکز معاینه فنی تهران بگیرد.
انتهای پیام