تحصیل حدود ۷ میلیون دانش آموز در مقطع متوسطه
به گزارش خبرنگار مهر، سید مصطفی آذرکیش عصر امروز در نشست خبری خود در تشریح برنامههای معاونت آموزش متوسطه گفت: قطعاً محور همه برنامههای معاونت آموزش متوسط سند تحول بنیادین خواهد بود و توجه جامع و کاملی به ساحتهای شش گانه داریم.
وی در خصوص سیاستهای اجرایی تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: انسجام بخشی به برنامههای تحولی تعلیم و تربیت، ارتقای یاددهی کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاسهای درس، برنامهریزی برای توانمندسازی و افزایش شایستگی معلمان، توسعه مستمر کارشناسان تخصصی و ارتقای توانمندیهای حرفهای گروههای توانمندساز در ادارات کل از برنامههای این معاونت برای اجرای سند تحول است.
آذرکیش ادامه داد: همچنین تربیت عوامل اجرایی و آموزشی در واحدهای آموزشی مدارس، تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در بستر همدلی و اتحاد و ارتقای سطح تعامل درون و برون سازمانی و انعطاف پذیری برنامهها با مشارکتی که در سیستم خواهیم داشت از دیگر برنامههای پیش روی ما خواهد بود.
آذرکیش با بیان اینکه معاونت آموزش متوسط سه دفتر زیر نظر خود دارد گفت: دفتر دوره اول متوسطه، دفتر متوسطه دوره دوم نظری و دفتر متوسطه دوره دوم فنی و حرفهای و کار دانش. تعداد کل مدارس دوره متوسطه ۴۸ هزار و ۶۱۵ مدرسه است که ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در آنها تحصیل میکنند.
آذر کیش افزود: ۲۷ هزار و ۵۷۰ مدرسه در دوره اول متوسطه میزبان ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۳۳ دانش آموز هستند. در دوره متوسطه دوم نظری، ۱۲ هزار و ۱۱۳ مدرسه با جمعیت دانش آموزی یک میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۶۴ دانش آموز فعال هستند. در فنی و حرفه ای و کاردانش هم جمعاً ۸ هزار و ۹۳۲ هنرستان داریم که یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانش آموز هنرجو در آن تحصیل میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جمعیت بالغ بر ۱۶ میلیونی دانش آموزان گفت حدود ۴۲ درصد از کل دانش آموزان در دوره متوسطه تحصیل میکنند و ۸۳ و نیم درصد دانش آموزان دوره متوسطه در شهرها تحصیل میکنند. ۸۶/۰۶ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه در مدارس دولتی و ۱۳ درصد آنان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
وی در تشریح راهبردهای معاونت آموزش متوسطه گفت: هفت رویکرد بر اساس برنامههای پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش به مجلس طراحی شده که عبارتند از: توسعه عدالت و برابری آموزشی، آموزش و پرورش رکن اساسی تعلیم و تربیت اسلامی، مردمیسازی و مشارکت عمومی خیرین و بخش غیر دولتی، صیانت و حفظ کرامت معلمان، تقویت و توسعه فعالیتهای پرورشی و فرهنگی مبتنی بر فناوریهای نوین و هوش مصنوعی، توسعه و تعمیق برنامههای درسی و تضمین کیفیت آموزش در مدارس دولتی.
آذرکیش با اشاره به توجه رئیس جمهور به بحث عدالت آموزشی گفت: رفع محرومیت در دسترسی به فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت مطالب آموزشی دو محور اصلی تحقق عدالت آموزشی از دیدگاه رئیس جمهور است.
وی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار مدرسه به عنوان مدرسه تراز در حال توسعه و ارتقای امکانات خود هستند گفت: الگوی مدرسه تراز نقشه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. شیوهنامه اجرایی الگوی مدرسه تراز در ابتدا در ششم آبان سال جاری به سراسر کشور ارسال شد و برای سال جاری، ۱۰ درصد مدارس دولتی کشور نیز تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت.
آذرکیش با بیان اینکه مدرسه تراز به مثابه یک سازمان یادگیری است گفت: جو و فرهنگ حاکم بر این مدارس الهام بخش و شوق انگیز طراحی شده است. در این مدارس به صورت ویژه به فرآیندها و به صورت همزمان به پیامدها و نتایج توجه میشود.
وی تقویت بنیه علمی دانش آموزان را یکی از مأموریتهای این معاونت دانست و گفت: تقویت بنیه علمی دانش آموزان مناطق محروم و کمتر برخوردار با همکاری نهادهای بیرونی همچون بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی صورت میگیرد. در مرحله اول در منطقه ۴۲ منطقه لازم التوجه بستههای آموزشی تدارک دیده شده و ارسال شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد مدارس شبانه روزی در مقطع متوسطه، ۳۱۵۵ مدرسه است. ۴۱۰ هزار و ۳۵۲ دانش آموز در این مدارس تحصیل میکنند که سهم دانش آموزان در متوسطه اول، ۱۴۲ هزار و ۳۶۰ نفر بوده و در متوسطه دوم نظری ۱۵۴ هزار و ۵۷۴ نفر و در فنی و حرفه ای، ۱۱۳ هزار و ۴۱۸ دانش آموز است.