فرهنگی و هنری > رسانه

جوانان از تلویزیون، سرگرمی و فیلم و سریال می‌خواهند



به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، مهدی بلوکات، قائم‌مقام شبکه سه سیما به مناسبت روز جوان از باید و نبایدهای برنامه‌سازی و توجه به جوانان در صداوسیما در یادداشتی چنین نوشت: 

«یکی از مزیت‌ها و دارایی‌های مهم معنوی و مادی کشور عزیزمان ایران، خیل عظیم جوانان مستعد و فرهیخته‌ای است که در پهنای جغرافیای میهن‌مان مشغول فعالیت در عرصه‌های مختلف‌اند. وجود این تعداد از جوانان برومند، نویدبخش آینده‌ای روشن و دل‌انگیز برای ملت شریف ایران است که اگر برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای ایشان صورت گیرد، بسیاری از موانع و مشکلات بر سر راه پیشرفت کشور از میان برداشته خواهد شد، چه آنکه محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هم بر همین مبنا استوار است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این بیانیه، کلید حل مسائل کلان کشور را جوانان بیان می‌کنند.

حال این سوال مهم مطرح می‌شود که نسبت رسانه ملی، با این گوهر ارزشمند (یعنی جوانان) چیست و چه تکالیف و وظایفی نسبت به جوانان دارد و آیا وزن مخاطبان جوان رسانه ملی در طراحی و تولید برنامه‌ها با مخاطبان سایرگروه‌های سنی یکسان است؟ جواب این سوال روشن است؛ بنا به دلایل مختلفی که مجال پرداختن به آن در این یادداشت نیست، نیازها و انتظارات جوانان، اولویت نخست رسانه ملی در میان گروه‌های مختلف سنی است و عوامل و مدیران سازمان صداوسیما، نگاهی ویژه به این حوزه دارند.

البته طبیعی است که جوانان نیز نیازها و اقتضائات گوناگونی دارند که پرداختن و پاسخگویی به آن‌ها، کار ساده‌ای نیست و تلاش و کوشش مضاعفی را می‌طلبد. جوان امروز به‌واسطه تکثر ابزارهای ارتباطی و ارتقای دانش و تحصیلات، هم دارای نظرات و دیدگاه‌های مختلفی است و هم پرسش‌های گوناگونی در ذهن دارد. جوان امروز، به مدد انقلاب اسلامی‌برخوردار از بلوغ فکری در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است و با اعتمادبه‌نفس، خود را عنصری مؤثر در تحولات مهم جهانی می‌بیند و به خود اجازه می‌دهد تا در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، فرهنگ، هنر و… جهانی بیندیشد و جهانی عمل کند؛ ماهواره بسازد، موشک بسازد، در فناوری نوینی مانند نانو یا هسته‌ای به مرزهای دانش نزدیک شود و در عرصه‌های ورزشی و هنری و… در جهان بدرخشد.

از سوی دیگر، دشمنان و بدخواهان این مرزوبوم‌ با درک اهمیت نسل جوان در آینده ایران، همه توان خود را برای منفعل و ناامید کردن نسل جوان به کار گرفته و از هیچ طراحی و توطئه‌ای در این زمینه دریغ نمی‌کنند. رسانه ملی‌، مسیری بس سخت و پیچیده در پیش روی خود دارد.

رسانه ملی از یک طرف باید به تکالیف ذاتی خود برای تأمین نیازها و دغدغه‌های جوانان عزیز عمل کند و از سوی دیگر، باید آثار مخرب – بخوانید زهرآگین – جریان رسانه‌ای معارض ایران اسلامی را خنثی و دفع کند.

به بیان ساده‌تر، کار و خدمت به مخاطبان جوان در رسانه ملی، به توانایی‌، مهارت‌، دانش و تلاش مضاعفی نسبت به سایر رسانه‌های دنیا نیاز دارد و با فعالیت‌های معمول و متعارف رسانه‌ای‌، به هیچ وجه نمی‌توان به تأمین این نیازها پرداخت و رضایت مخاطبان جوان را به دست آورد و در یک کلام، راهی جز «جهاد رسانه‌ای» پیش روی ما نیست‌.

براساس یکی از آخرین پژوهش‌های مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، مهم‌ترین خواسته و انتظارات دهه هشتادی‌ها به‌عنوان بخش مهمی از بدنه نسل جوان کشور، پخش برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده و افزایش فیلم و سریال در تلویزیون بوده و جالب است که در میان ۱۵ عنوان اعلام‌شده در پژوهش، آخرین عنوان تنها با ۰/۴ درصد، به جناحی نبودن برنامه‌ها اختصاص پیدا کرده است. ترتیب و میزان اهمیت شاخص‌ها در پژوهش مذکور، به وضوح حاکی از آن است که دغدغه اصلی جوانان و مطالبه ایشان از تلویزیون‌، به‌هیچ وجه سیاسی و جناحی نیست و مدیران و برنامه‌سازان ما نباید در این زمینه دچار خطای محاسباتی شوند و گمان کنند که با حضور و اعطای تریبون به جریانات رادیکال و ساختارشکن سیاسی می‌توانند بر سبد و رضایت مخاطبان جوان تلویزیون بیفزایند، بلکه حوزه سرگرمی و فیلم و سریال، با فاصله بسیار زیاد و معنادار، بیشترین مطالبه و نیاز جوانان از تلویزیون محسوب می‌شود. سایر نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها نیز گویای آن است که قالب‌های نمایشی و طنز و سرگرمی، قالب‌های مورد علاقه جوانان است و پیام‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و… در صورتی که در قالب‌های مذکور ارائه شود، قابلیت اثرگذاری و ارتباط با مخاطبان انبوه را پیدا می‌کند و در غیر این‌ صورت، امکان چندانی برای توفیق نخواهند داشت، لذا رسانه ملی و به‌ویژه تلویزیون در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده دارد و به نظر می‌رسد با وضعیت مطلوب فاصله داریم و نیازمند تلاش و توجه بیشتر به این عرصه هستیم.

حوزه ورزش، به‌ویژه ورزش قهرمانی و در رأس آن فوتبال و کشتی نیز موردتوجه ویژه جوانان قرار دارد که رسانه ملی، همچنان مهم‌ترین مرجع رسانه‌ای در این زمینه است و یکی از مزیت‌ها و نقاط قوت تلویزیون، حوزه ورزش به شمار می‌رود. حضور نیروهای توانمند و باانگیزه در برنامه‌های ورزشی و تلاش مستمر همکارانمان برای برنامه‌سازی و پوشش رویدادهای ورزشی ایران و جهان، موجب رضایتمندی مخاطبان به‌ویژه جوانان از رسانه ملی در حوزه ورزش شده است. امید است با رفع نواقص و کمبودها و ارتقای نقاط قوت و استفاده از فرصت‌ها، بیشترین سطح ارتباط با مخاطبان جوان و رضایت حداکثری این قشر ارزشمند و آینده‌ساز حاصل شود.»

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا