اخبار اجتماعی > بهداشت و درمان

در این شهر ۱۰ به بعد جانتان در خطر است | می‌توانیم نیمی‌ از فوتی‌های رانندگی را کاهش دهیم



به گزارش همشهری آنلاین، دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری پویش نه به تصادف گفت: برخی موارد وجود دارد که همه ما با آن دست به گریبان هستیم. زمانی که درباره مساله حوادث ترافیکی صحبت می‌شود، تصادفات، فوتی‌ها و مصدومین را همه درک می‌کنند چون هر کسی در اطراف خودش با چنین موارد مواجه بوده است. به همین دلیل این پویش بسیار مهم و هدف از آنها آگاهی بخشی و هشدار است اما حتما نیاز است که این موضوع مهم را تداوم دهیم.

رئیسی با بیان این که این موضوع در سه بخش تقسیم شده است، عنوان کرد: یک دوره ۴۵ روزه تا پایان تعطیلات نوروز، یک دوره میان مدت و یک برنامه سه ساله برای کاهش تصادفات تدوین شده است. دلیلش اول اهمیت آن است که همه از آن آگاه هستند و بعد اینکه اگر ۲۰ هزار مرگ در سال داریم، می‌توانیم ۱۰ هزار مرگ را کم کنیم.

معاون وزیر بهداشت در توضیح این هدفگذاری بیان کرد: با وجود خودروهایی که در ایران ساخته می‌شود یا جاده‌های نامناسب، سهم این دو در بروز تصادفات روی هم ۴۸ درصد است و ۵۲ درصد مربوط به خطای انسانی و فرهنگ رانندگی است. ما در فرهنگ رانندگی مشکل داریم. در همین تهران ساعت ۱۰ شب به بعد جانتان به خطر می‌افتد چون خودروهایی با سرعت سرسام آور در اتوبان‌ها تردد می‌کنند. باور کنید اگر ترافیک روزانه تهران نبود کشته‌ها در پایتخت به شدت افزایش پیدا می‌کرد.

رئیسی با تاکید بر اینکه این افراد با بی ملاحظگی رانندگی می‌کنند و تعدادشان زیاد است، عنوان کرد: همه کشورها جاده‌های چندان مناسبی ندارند و ماشین‌های قدیمی هم در آنها تردد می‌کنند، اما فرهنگ رانندگی مناسبی دارند. ۵۲ درصد حوادث ما مربوط به خطای رانندگی است و اگر اینها را کم کنیم، اعتقاد دارم که در حوزه پیشگیری ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ و میرها را با همین شرایط جاده‌های پرپیچ و خم و خودروهای نامناسب می‌توان کم کرد.

به گفته رئیسی آگاهی از این آمارها به این دلیل اهمیت دارد که در چنین شرایطی افراد واکنش دفاعی پیدا می‌کنند. مکانسیم دفاعی ذهنی در مقابل توصیه‌ها فعال می‌شود و زمانی که از مرگ و میر جاده‌ها حرف می‌زنیم بلافاصله همه می‌گویند که خودروها وجاده مناسب نیست.

قانون مهم است

این مسئول مهم‌ترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جاده‌ای را قانون عنوان کرد و گفت: قوانین و جریمه‌های فعلی ما در این باره بازدارنده نیست. قوانین درست رفتارساز هستند. در حالی که همین حالا در تونل‌های تهران برخی خودروها از بخش امدادی به سرعت حرکت می‌کنند و در نهایت ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. اگر همین جریمه ۵۰ میلیون می‌شد دیگر از این مسیر نمی‌رفتند. این در حالی است که در برخی کشورها هیچ استثنایی قائل نیستند و اگر مسئولی هم خطایی می‌کند اجازه ندارد که اعتراض کند و بیشتر جریمه می‌شود. به همین دلیل قوانین باید اصلاح شود.

رئیسی با بیان اینکه هر فوتی ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد، عنوان کرد: ۲۰ هزار فوتی داریم و ۷۰۰ هزار مصدوم که برخی از آنها آسیب شدید می‌بینند. ۸۳ درصد مرگ و میرهای حوادث ترافیکی در جاده‌ها ما زیر ۵۰ سال و ۵۱ درصد زیر ۳۰ سال هستند. اینها گروه‌های مولد و عمدتا جوانان جامعه هستند. ۴۵ سال است که در جاده‌ها می‌جنگیم و سالی ۲۰ هزار کشته می‌دهیم.

بیشترین آسیب‌ها

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره بیشترین آسیب به مصدومان تصادفات بیان کرد: اولین آسیب‌ها که منجر به فوت می‌شود آسیب مغزی و دومی شکستگی‌های متعدد است و بالای ۹۰درصد فوتی‌ها را شامل می‌شوند. حدود ۲۰ درصد فوتی‌ها برای موتورسوارهاست چون کلاه ایمنی ندارند. این در حالی است که از ۱۳ میلیون موتورسیکلت در کشور ۱۲ میلیون فرسوده است. یعنی موتوری که تصادف می‌کند تکه‌تکه می‌شود و هیچ ایمنی ندارد و باعث آسیب جدی به راکبان آنهاست.

او به اهمیت پیشگیری در این حوزه اشاره کرد و گفت:‌ در این مورد پیشگیری، اجباری شدن کلاه کاسکت است. موتورسوارها می‌دانند که باید از کلاه ایمنی استفاده کنند و باید بدانند که اگر استفاده نکنند، شدت تصادف بالا و احتمال مرگ ۷۰ درصد است.

رئیسی با بیان اینکه میزان آسیب و مرگ و میر سرنشنیان بیشتر از رانندگان است، عنوان کرد: کمربند ایمنی برای راننده اجباری است اما برای سایر سرنشین‌ها خیر. در مرحله پیشگیری باید کاری کرد که از وقوع تصادف جلوگیری شود اما درباره بستن کمربند برای همه افراد سرنشین خودرو هم باید بستن کمربند فرهنگسازی شود. رانندی دو وجهه دارد و باید آگاه باشیم که رانندگی در شب، خواب آلودگی، صحبت با موبایل، دعوا در خودرو، خواب آلودگی و… می‌تواند باعث ایجاد حادثه برای دیگران هم شود.

این مسئول چالش‌های مرتبط با معاینه فنی را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر معاینه فنی برای خودروهای فرسوده صورت نمی‌گیرد، در حالی که در حال تردد و حرکت هستند و تعدادشان هم در کشور بالاست.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره جزییات طرح سه ساله نه به تصادف هم بیان کرد: اعتقاد دارم که میزان فوتی‌ها و مصدومان را می‌توان کاهش داد. فرهنگسازی تنها اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی نیست. مجموعه‌ای از اطلاعات رفتار، قوانین و مقرراتی است که می‌تواند منجر به رفتار در راستای یک هدف شود. تفاوت این پویش با سایر پویش‌ها این است که از سطح رییس جمهور تا همه وزرا و استانداران و سایر مسئولان درگیر آن شده و پای آن آمده‌اند. وزارت بهداشت مصمم است همگرایی به وجود آمده را ادامه دهد.

او ادامه داد: ما سه تا چهار ضلع اصلی داریم جاده، خودرو، انسان و ضلع چهارم قانون است که می‌تواند به انسان، جاده و خودرو هم مربوط باشد. در دنیا به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۳ تا ۷.۵ دوربین وجود دارد در ایران ۱۹ صدم که بیش از نیمی از آنها خراب است.در این سه سال ما امیدواریم که این چهار ضلعی که گفته شد اصلاح شود. نهاد حادثه‌خیز هم احصا و با کمک پلیس اصلاح شود. درباره خودرو هم امیدواریم که خودروسازان وضعیت ایمنی را ارتقا دهند. فرهنگسازی هم داشته باشیم که نقش سرنشین اهمیت پیدا کند مرتب تذکر و حتی خستگی راننده را هشدار دهد. در بحث جرایم هم باید بسیار محکم باشیم.

ادامه دارد…



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا