راهکارهای نوین پلیس برای کاهش تراکم ترافیکی و بهبود حملونقل شهری
به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حسین ولی توسیرکانی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا، در تازهترین اظهارات خود با اشاره به چالشهای ترافیکی در هستههای مرکزی شهرها، چندین راهکار کلیدی برای حل بحرانهای ترافیکی و ایجاد شهری کارآمدتر و کمترافیکتر ارائه داد.
تمرکز ترافیک در هستههای مرکزی؛ چالشی منطقی و قابل حل
سرهنگ توسیرکانی در ابتدای سخنان خود گفت: تراکم وسایل نقلیه در هستههای مرکزی شهری بهویژه در نقاطی که مراکز تجاری، اداری، درمانی، آموزشی و خدماتی تجمع دارند، یک پدیده طبیعی است. اما باید با تدابیر دقیق و سریع، این چالش را به فرصتی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان تبدیل کنیم.
وی بر لزوم تغییر کاربری برخی مراکز و انتقال آنها به سایر نقاط شهر، بر اساس الگوی سکونت و نیازمندیهای مردم تأکید کرد و افزود: انتقال مراکز مختلف به مناطق مختلف میتواند به طور چشمگیری از تراکم ترافیک بکاهد و حرکت به سمت یک شهر بدون ترافیک را ممکن سازد.
توسعه زیرساختهای هوشمند برای کاهش سفرهای غیرضروری
سرهنگ توسیرکانی در ادامه از اهمیت “هوشمندسازی خدمات شهری صحبت کرد و افزود: مدیران شهری موظف هستند خدمات خود را در بسترهای سامانههای هوشمند ارائه دهند. با این کار، نه تنها به کاهش سفرهای غیرضروری کمک خواهیم کرد، بلکه به شهروندان این امکان را میدهیم که از راههای جدید و کارآمدتری برای انجام امور خود استفاده کنند.
حملونقل عمومی سریع، ارزان و جذاب؛ راهحلی مؤثر برای بحران ترافیک
رئیس پلیس ترافیک شهری در خصوص توسعه حملونقل عمومی گفت: حملونقل عمومی به ویژه ناوگان انبوه بر باید سریع، ارزان، دسترسپذیر و جذاب باشد تا مردم ترجیح دهند از آن استفاده کنند. یکی از ارکان کاهش ترافیک در شهرهای بزرگ، گسترش سیستم حملونقل عمومی با استانداردهای روز است.
تجهیز معابر به سامانههای هوشمند؛ کنترل ترافیک بدون دخالت انسانی
سرهنگ توسیرکانی گفت: نصب سامانههای ثبت تخلف، تردد و پایش تصویری میتواند نقش مؤثری در کاهش بینظمیهای ترافیکی داشته باشد. این سامانهها به ما این امکان را میدهند که تخلفات را شناسایی و مدیریت کنیم، اما باید توجه داشت که این اقدامات در کاهش تقاضای سفر و تراکم ترافیکی به تنهایی تأثیرگذار نخواهند بود.
توسعه تجهیزات هوشمند برای کنترل ترافیک ضروری است
وی همچنین افزود: پلیس راهور به صورت مستمر در هستههای مرکزی شهری حضور دارد و در راستای روانسازی ترافیک و مقابله با تخلفات ساکن اقدام میکند، اما با توجه به گسترش روزافزون شهرها، حضور خودروهای تکسرنشین و میزان تقاضای سفر، به شدت نیازمند توسعه سیستمهای هوشمند و ابزارهای کنترل ترافیک هستیم.
پهنهبندی شهری کلید تردد سبز و کاهش ترافیک
سرهنگ توسیرکانی در پایان پیشنهاد کرد که پهنهبندی شهری باید بهگونهای انجام شود که شهروندان قادر باشند نیازهای روزانه خود را در محدودهای دو کیلومتری از محل سکونت خود تأمین کنند.
در چنین شرایطی، افراد میتوانند به راحتی به صورت پیاده یا با دوچرخه (تردد سبز و سلامت) کارهای روزانه خود را انجام دهند، بدون اینکه نیازی به استفاده از خودرو باشد.