رژیم لاغری برای کنکور | سناریوهای جدید برای دانشآموزان دهم و یازدهم چیست؟
همشهری آنلاین – لیلا شریف: دانشآموزان سالهای آخر مدرسه به جای اینکه سرشان در درس و کتاب باشد، مدتهاست پا به پای والدینشان اخبار مربوط به شورایعالی انقلاب فرهنگی را با دقت رصد میکنند تا شاید خبری از تغییر مثبت مصوبه«تأثیر معدل بر کنکور» به گوششان برسد. این انتظار و دلواپسی روزهای گذشته که جلسه مشترک مسعود پزشکیان، رئیسجمهور با اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، به اوج خود رسید اما باز هم نتیجهگیری نهایی به جلسه بعدی موکول و تنها پیشبینی چند سناریو برای کنکور مطرح شد.
سناریوهای احتمالی کنکور
هر چند جلسه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به نتیجهای نرسید اما بهگفته عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی چند سناریو برای آینده کنکور مطرح شده و همچنین نظر جمعی بر حذف پایه دهم، ماندن پایه دوازدهم و تعیین تکلیف پایه یازدهم است.
سناریوی اول: مصوبه فعلی کنکور که برای 2سال اجرا شده است، ادامه پیدا کند.
سناریوی دوم: تأثیر معدل پایه دهم و تأثیر قطعی پایههای یازدهم و دوازدهم در کنکور حذف شود.
سناریوی سوم: پایه یازدهم و دوازدهم بهصورت آزمون جامع برگزار و در کنکور تأثیر داده شود.
سناریوی چهارم: تأثیر پایه دوازدهم یا تأثیر مثبت دروس تخصصی و عمومی در قالب یک پیشنهاد مورد بررسی قرار بگیرد.
کدام بخش از سوابق تحصیلی تأثیرگذار هستند؟
کنکوریهای سال 1404داستانشان را از سایر دانشآموزان جدا کردهاند و چند وقتی میشود که شورایعالی انقلاب فرهنگی از تأثیر قطعی معدل در کنکور سال آینده رونمایی کرده است.
پای اعتراض دانشآموزان به کارزارها باز شد
دانشآموزان برای شنیده شدن صدایشان دست به دامن کارزارهای مختلف شدهاند که هر کدام از کارزارها با امضاهای بیش از 30هزار نفر، دریچهای برای نشان دادن خواسته معترضان به مصوبه«تأثیر معدل بر کنکور» است. در جدیدترین کارزار که به همت خبرگزاری فارس کلید خورده است، تنها در 4روز، بیش از 30هزار نفر پای کار آمدهاند و خواستار لغو تأثیر معدل پایه یازدهم در کنکور 1404شدهاند.
مجلس به کمک کنکوریها آمد
هر روز دامنه حاشیههای مصوبه کنکوری گستردهتر میشود. دیگر بحث فقط محدود به شورایعالی انقلاب فرهنگی نیست و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مشغول پیگیری درخواست کنکوریهاست.
برای اینکه بدانیم پیگیریها و رایزنیهای این کمیسیون به چه نقطهای رسیده است، باید به صحبتهای اخیر احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پرداخت. بهگفته عظیمیراد مجلس در تلاش است تا این مسئله را به چند شکل پیگیری کند:
۱-درصورت عدملغو مصوبه، اصلاح آن به بهترین شکل ممکن انجام شود.
۲-درصورت اصلاح مصوبه و تعیین تکلیف پایه یازدهم، اجرای آن نباید به تعویق بیفتد و باید از سال ۱۴۰۵ آغاز شود.
۳-نباید در حق داوطلبان سال۱۴۰۴ اجحاف شود و پیشنهاد شده است تا تأثیر مثبت نمرات پایه یازدهم برای این افراد بهصورت مثبت اعمال شود.
۴-اگر اعضای شورا با حذف تأثیر قطعی پایه یازدهم مخالفت کنند، توصیه شده است که تعداد دروس آزمون نهایی کاهش پیدا کند.