لزوم طراحی مدلی برای ارائه آموزش به دانشآموزانی که امکان تحصیل ندارند
به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان معاونت آموزش متوسطه، ضمن تسلیت ایّام شهادت حضرت فاطمه(س) با اشاره به تحصیل بیش از ۷ میلیون دانش آموز در دوره متوسطه، گفت: آموزش متوسطه بخش حیاتی و مهم نظام تعلیم و تربیت است و بارسنگینی از نظام تعلیم و تربیت را بر دوش دارد.
وزیر آموزش و پرورش به انتظارات خود از این معاونت اشاره کرد و گفت: معاون آموزش متوسطه باید با بررسی وضعیت فعلی و تحلیل وضع موجود، برنامه چهارسالهای تدوین و ارائه دهد و مشخص کند که طی چهار سال آینده چه میزان پیشرفت کیفی و کمی در برنامههای ارائه شده حاصل خواهد کرد.
وی افزود: برای انجام این مأموریت باید شاخصهای حوزه نظری و مهارتی استخراج و سپس اقدام شود.
کاظمی با تأکید بر ۳ مأموریت مهم وزارت آموزش و پرورش در حوزه متوسطه؛ گفت: ارتقای کیفیت آموزشی از منظر آموزشی و تربیتی در اولویت اول قرار دارد.
وی ضمن اشاره به شاخصهای مرتبط به ارتقای سطح آموزش، گفت: این معاونت ظرفیتهای متعددی دارد؛ از پژوهشسراها گرفته تا گروههای آموزشی و اجرای برنامههای مختلف که همه باید به دنبال افزایش سطح آموزش و ارتقای آن باشند.
کاظمی توجه و تمرکز بر گروههای آموزشی را ضروری دانست و گفت: گروههای آموزشی، حلقه شتاب دهنده و واقعی برای کیفیت بخشی به مدارس محسوب میشوند.
کاظمی توجه به توسعه عدالت آموزشی را مأموریتی دیگر آموزش و پرورش در این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت، مکلف به اجرای توسعه و اجرای عدالت آموزشی هستیم.
وی ضمن تأکید بر اولویت قراردادن توزیع سرانه مدارس شبانه روزی ادامه داد: در این حوزه، توسعه، پوشش و تقویت مدارس شبانه روزی از لحاظ کمی و کیفی در دستور کار باشد.
کاظمی هدایت تحصیلی را از مهمترین مصادقی نرم افزاری عدالت آموزشی دانست و افزود: لازم است میان معاونت متوسطه و پرورشی، تیمی تشکیل شود تا با هم افزایی، الگویی جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان تدوین و هدایت آنها در بهترین مسیر تحصیلی قرار دهد.
وی برضرورت ارائه گزارش تحلیلی با راهبرد اجرایی برای بازماندگان و تارکان از تحصیل تأکید کرد و گفت: به دور از بخشنامه و تبیین وضع موجود، باید به دنبال الگویی جدید و منعطف برای این دانش آموزان باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید مدلی طراحی کنیم تا دانش آموزانی که به هر دلیلی امکان تحصیل ندارند از آموزشهای لازم برخودار شوند.
کاظمی بر عبور از ساختارهای غیر منعطف درسی تأکید کرد و گفت: بزرگترین چالش نظام آموزش و پرورش، عدم توجه به مهارت آموزی است. باید زیر ساختهای مهارت آموزی را از ابتدا طراحی و رقم بزنیم. البته به گونهای که نگرشها و باورهای فرهنگی را در میان دانش آموزان تغییر دهد.
وی افزود: باید حوزه مهارت آموزی را متحول کنیم و بر اساس نقشه راه، تحلیل وضعیت موجود و شاخص کلان در حوزههای اعلامی بازطراحی شود.
کاظمی برآمایش سرزمین در همه بخشها تأکید کرد و افزود: آمایش سرزمین در رشتههای فنیوحرفهای مدنظر باشد زیرا آمایش سرزمین، تصویری از عدالت آموزشی را ترسیم میکند، لذا ضرورت دارد در این حوزه سند بومی متناظر با جغرافیا وجود داشته باشد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی برنامه درسی مدرسه و معماری نظام تعلیم و تربیت را دو چالش اصلی در عدم موفقیت عملکرد نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: تا زمانی که ریلهای اساسی تعلیم را تغییر ندهیم به سمت تحول نخواهیم رفت. تحول اساسی در ریل گذاری درست است.
کاظمی ادامه داد: برنامه کنونی درسی مدرسه هیچ ارتباطی هم با پرورش استعدادها ندارد.
وی با تأکید براینکه تحول در برنامه درسی مدارس از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش است، تصریح کرد: با کمک صاحب نظران در حال تدوین برنامه درسی یکپارچه، تربیتی و فراگیر که فراتر از کلاس درس باشد، هستیم.
وی بر بازطراحی معماری نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد وگفت: دانش آموزان باید بیش از دورههای عمومی و آموزشی وارد فاز تخصصی و مهارتی شوند و این اقدام نیز از جمله برنامههای مهم وزارت آموزش و پرورش در این دوره محسوب میشود.
انتهای پیام