اجتماعی > آموزش و پرورش

یک کتاب را می‌توان ۳۰ تا ۴۰ بار برای کودک خواند و تکرار کرد



به گزارش ایسنا، حمیدرضا شیخ الاسلام در نشست رونمایی از پوستر اولین جشنواره ملی طعم کتاب با بیان اینکه شکل‌گیری این سازمان نوپا از سال ۱۴۰۰ بوده و اکنون سومین سال فعالیت آن است گفت: ۷.۵ میلیون مخاطب تحت پوشش این سازمان هستند.

وی با بیان اینکه رنج سنی مخاطبان این سازمان از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی است افزود: نیمی از مخاطبان آموزش‌وپرورش و اگر یکی از والدین را در نظر بگیریم حدود ۱۵ میلیون نفر مخاطب این سازمان هستند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه اگر اعتقاد داریم بالاترین ادراک در ۵ سالگی شکل می‌گیرد باید به اهمیت آن به شکل خاص توجه کرد ادامه داد: نوآموزان تحت پوشش این سازمان در پیش دبستانی یک و دو، ۴۶ درصد است و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم نوآموزان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

شیخ الاسلام با بیان اینکه تا این لحظه ۳۱ هزار مجوز کودکستان صادر شده است عنوان کرد: ۱۱ هزار انباشت مجوز داریم لذا جامعه آماری بزرگی داریم. ما در کشور آموزش را دیر و با وقفه شروع کردیم.

به گزارش ایسنا، همچنین محمد دهریزی دبیر نشست و دبیر علمی جشنواره ملی طعم کتاب نیز در این نشست با بیان اینکه در کلاس‌های اول دبستان، میانگین تعداد بچه‌هایی که تجربه ادبی قبل از ورود به دبستان دارند، تنها ۲ تا ۵ نفر از ۳۵ نفر است گفت: بیش از ۳۰ نفر از بچه‌ها هیچ تجربه ادبی نداشته و بدون آشنایی با مفاهیم ادبی وارد کلاس می‌شوند. این وضعیت نگرانی‌هایی را برای معلمان و آموزگاران پایه اول دبستان به همراه دارد.

وی گفت: بزرگسالانی که کتاب را برای کودکان می‌خوانند، باید با صدای مناسب، لحن درست و احساسات واقعی این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تکرار در ادبیات کودک هم به شکل ساختاری و هم به شکل اجرایی وجود دارد افزود: در بخش ساختاری، نویسندگان و شاعران کودک به خوبی می‌دانند که هنگام نوشتن داستان یا شعر برای کودکان زیر دبستان، باید عنصر تکرار را در ساختار اثر بگنجانند.

دبیر علمی جشنواره طعم کتاب با بیان اینکه این تکرار معمولاً با استفاده از ترکیب‌بندهای شاعران ایجاد می‌شود ادامه داد: تکرار در ادبیات کودک علاوه بر شکل ساختاری، جنبه اجرایی هم دارد.

دهریزی با بیان اینکه برای کودکان پیش‌دبستانی نباید کتاب‌های مختلف زیادی خواند، بلکه باید یک کتاب خاص را بارها و بارها برای خواند گفت: این کار باعث می‌شود که کتاب در ذهن کودک تثبیت شود و طعم کتاب را بچشد.

وی با بیان اینکه مطالعات نشان داده‌ برای کودکان پیش‌دبستانی، یک کتاب را می‌توان بین ۳۰ تا ۴۰ بار تکرار کرد افزود: واژه اجرا در کنار مفاهیمی مثل نمایش، سرود یا کنسرت به کار می‌رود اما در ادبیات کودک، این واژه در کنار کتاب‌خوانی کاربرد دارد و مربی باید کتاب را برای کودک اجرا کند، این اجرا اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه میزان کتاب‌خوانی یک فرد بزرگسال به سه عامل بستگی دارد ادامه داد: اینکه چه کتابی برای کودک خوانده شده است، چه کسی این کتاب را خوانده و این کتاب چگونه خوانده شده است.

دهریزی با بیان اینکه جشنواره ملی طعم کتاب که در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار می‌شود بر اساس این اصول شکل گرفته است گفت: مخاطبان اصلی این جشنواره کودکان ۵ و ۶ ساله هستند.

وی با بیان اینکه اگر شیوه‌نامه این جشنواره را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که این شیوه‌نامه به اندازه یک کتاب پژوهشی است و به انتخاب کتاب‌های ضروری برای کودکان می‌پردازد افزود: کتاب‌هایی که در حوزه شعر و داستان هستند، توسط کارگروه‌ها انتخاب می‌شوند و سپس در اختیار مربیان کودکستان‌ها قرار می‌گیرند و مربیان این کتاب‌ها را به شیوه‌های مختلف برای کودکان اجرا می‌کنند.

دهریزی با بیان اینکه برای شعرها، ۶ نوع فعالیت تثبیتی تعریف کرده‌ایم که به منظور افزایش درک و تعامل کودک با کتاب‌ها طراحی شده است به فعالیت‌های تثبیتی در کار با داستان‌ها و شعرهای کودکان اشاره کرد و افزود: کتاب‌هایی که توسط مربیان کودکستان خوانده می‌شود، معمولاً در حدود دو ماه به پایان می‌رسند و در این مدت، آثار به طور متوسط ۵۰ بار تکرار می‌شوند البته تعداد تکرار بستگی به ویژگی‌های مخاطبان دارد اگر بچه‌ها دو زبانه باشند، ممکن است مربی تصمیم بگیرد شعر را ۲۰ بار تکرار کند.

وی با بیان اینکه در تهران، در کلاس‌های اول دبستان، میانگین تعداد بچه‌هایی که تجربه ادبی قبل از ورود به دبستان دارند، تنها ۲ تا ۵ نفر از ۳۵ نفر است عنوان کرد: بیش از ۳۰ نفر از بچه‌ها هیچ تجربه ادبی نداشته و بدون آشنایی با مفاهیم ادبی وارد کلاس می‌شوند. این وضعیت نگرانی‌هایی را برای معلمان و آموزگاران پایه اول دبستان به همراه دارد. اگر این روند به درستی ادامه یابد و آموزش‌های ادبی به درستی در دوره پیش‌دبستانی انجام شود، می‌توان اطمینان داشت که تجربه ادبی شیرین و مفیدی برای بچه‌ها فراهم خواهد شد که می‌تواند تأثیر مثبت و طولانی‌مدتی داشته باشد.

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا