۲۵ هزار نفر به جمعیت دانشآموزان اتباع بیگانه در مشهد اضافه شده است
به گزارش خبرگزاری مهر، میکائیل باقری روز چهارشنبه در هفتمین نشست شورای آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: با وجود شناسایی فضاهای آموزشی مازاد و برنامهریزی برای مولدسازی آنها در مشهد مشکل اصلی ما در این شهر نبود زمین کافی برای ساخت کلاسهای جدید آموزشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون تنها امکان ساخت ۸۲۴ کلاس درس در مشهد وجود دارد و این در حالی است که برای رسیدن به میانگین استاندارد فضای آموزشی به ساخت حداقل پنج هزار کلاس درس در استان خراسان رضوی نیاز است.
وی ادامه داد: اصلیترین نیاز ما همکاری دستگاههایی است که زمینهای مازاد با کاربری آموزشی در اختیار دارند تا بتوانیم این فضاها را برای ساخت مدارس جدید مورد استفاده قرار دهیم.
باقری یکی از دلایل کمبود سرانه آموزشی در مناطق حاشیه شهر مشهد و به خصوص منطقه تبادکان را حضور اتباع کشورهای دیگر معرفی و اظهار کرد: در دو سال اخیر، حدود ۲۵ هزار نفر به جمعیت دانشآموزان اتباع بیگانه در شهر مشهد اضافه شده است و این در حالی است که پایینترین میانگین فضای آموزشی استان مربوط به منطقه تبادکان با ۱.۹ متر مربع است و باید به این موضوع نیز توجه کرد که سرانه آموزشی هر دانش آموز بر اساس برنامه هفتم توسعه کشور ۶.۹ متر مربع در نظر گرفته شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تاکید بر این که هیچ دانشآموز خارجی از تحصیل محروم نیست گفت: دانشآموزان خارجی در چند دسته مدارس مشغول به تحصیل هستند؛ برخی در مدارس دولتی، برخی در مدارس غیردولتی با مجوز رسمی و محتوای آموزشی و برخی نیز در مدارس مستقل با محتوای آموزشی و نیروی انسانی خودشان در حال تحصیل هستند.
وی افزود: با همکاری مجامع بینالمللی تلاش میکنیم تا شرایط آموزشی مناسبی برای همه دانشآموزان اتباع خارجی در خراسان رضوی فراهم شود.
باقری همچنین در خصوص هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش گفت: با تدبیر و موضعگیری معنادار رئیس جمهوری خوشبختانه دغدغههای آموزش و پرورش به گفتمان اصلی دولت تبدیل شده است و شاهد ارتقای توجه به این حوزه در سطح کشور نیز هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: با دستور رئیس جمهوری، وزیر کشور، استانداران و فرمانداران موظف شدهاند تا جلسات هفتگی را به منظور شناسایی و رفع مشکلات و چالشهای آموزش و پرورش تشکیل دهند و یکی از اولویتهای اصلی این جلسات نیز تحقق عدالت آموزشی است که امروز ما نیز به بخشی از آن در سطح استان پرداختیم.
وی با اشاره به نامه اخیر دفتر رئیس جمهور به وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در این نامه پنج مطالبه مشخص مطرح شده که اولین مورد آن عدالت آموزشی است که ما این موضوع را پیگیری میکنیم چرا که استان خراسان رضوی در حال حاضر از نظر فضای آموزشی کمتر از استانداردهای کشور قرار دارد.
باقری ادامه داد: بر اساس برنامه توسعه هفتم، سرانه فضای آموزشی و پرورشی به ازای هر دانشآموز باید ۶.۹ متر مربع باشد، اما این رقم در استان خراسان رضوی ۴.۳ متر مربع و در شهر مشهد کمتر از چهار متر مربع است و در برخی مناطق مانند تبادکان، این عدد حتی به کمتر از ۲ متر مربع میرسد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این که در گام اول مناطق با سرانه کمتر از سه متر مربع در اولویت توسعه فضای آموزشی قرار دارند گفت: هدف ما این است که طی یک سال آینده سرانه فضای آموزشی در این مناطق را به بیش از سه متر مربع برسانیم. چشمانداز بلندمدت ما نیز دستیابی به سرانه ۳.۵ متر مربع در سطح استان است که امیدواریم در ۲ سال آینده محقق شود.
وی اظهار کرد: فرمانداران مکلف شدهاند تا جلسات هفتگی را تشکیل داده و چالشهای موجود در حوزه عدالت آموزشی و فضای آموزشی را شناسایی کنند و با همراهی مسؤولان، امیدواریم گامهای مؤثری در مسیر ارتقای زیرساختهای آموزشی و تحقق عدالت آموزشی در استان خراسان رضوی برداریم.