زنگ خطر افزایش آلایندهها در تهران؛ وضعیت هوا در آبان امسال
به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه کریمی، مقایسه وضعیت شاخص کیفیت هوای پایتخت در آبان امسال با دو سال گذشته را نشاندهنده بهبود شرایط کیفی هوا در دومین ماه پاییز امسال اعلام کرد و افزود: تعداد روزهای آلوده آبان ۱۴۰۳ با ۸ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای عموم افراد نسبت به آبان ۱۴۰۱ با ۱۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و آبان ۱۴۰۲ با ۱۳ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای عموم افراد، کمتر بوده است.
وی در مقایسه کیفیت هوای هشت ماهه سال جاری با مدت مشابه دو سال گذشته نیز گفت: کیفیت هوای سال جاری با ۳۱ درصد روزهای آلوده نسبت به سال ۱۴۰۲ با ۲۶ درصد روزهای آلوده، نامطلوبتر بوده اما نسبت به سال ۱۴۰۱ با ۴۳ درصد روزهای آلوده، مطلوبتر بوده است.
کریمی با اشاره به اینکه بر اساس میانگین شاخص در ایستگاههای سنجش کیفیت هوای پایتخت، در آبان امسال ۲۱ روز قابل قبول، ۸ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای عموم افراد ثبت شده است، اظهار کرد: ۲۷ آبان با شاخص ۱۵۲، آلودهترین روز نه تنها در آبان، بلکه از ابتدای سال جاری از منظر آلاینده PM2.5 بوده و از ابتدای سال، شرایط ناسالم برای عموم افراد به لحاظ این آلاینده رخ نداده است.
وی با بیان اینکه با وجود رسیدن میانگین شاخص آلاینده PM2.5 به محدوده شرایط ناسالم در یک روز از ماه گذشته، همچنان شرایط آلودگی هوا در دومین ماه پاییز امسال در وضعیت مناسبتری نسبت به دو سال گذشته قرار داشته است، تصریح کرد: در آبان ۱۴۰۲، توالی روزهای آلوده و تداوم شرایط پایدار جوی به ۹ روز رسید که منجر به تعطیلی مهد کودکها و مدارس ابتدایی در یک روز شد و در آبان ۱۴۰۱ نیز شرایط مشابه به یک روز تعطیلی مراکز مذکور انجامید.
کریمی، وضعیت کیفیت هوای پایتخت در آبانماه سال جاری را متأثر از شرایط هواشناسی دانست و تأکید کرد: شرایط حاکم جوّی تا اواخر این ماه، عموماً در تعدیل وضعیت کِیفی هوا نقش داشته اما به دنبال کاهش دما در اکثر روزهای پایانی این ماه، شرایط پایداری جوّی و عدم وزش باد مؤثر، منجر به انباشت و عدم تهویه مناسب آلایندهها در جوّ شد.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوا با تأکید بر اینکه افزایش غلظت آلایندهها از اول آذر، زنگ خطری برای کاهش شرایط کیفی هوا در روزهای سرد پیش روست، خاطرنشان کرد: انجام روشهای کنترلی نظیر جدی گرفتن معاینه فنی برای تمام وسایل نقلیه اعم از سواری، موتورسیکلت و دیزل، اِعمال محدودیت تردد برای خودروهای بیشآلاینده و فرسوده، گسترش حمل و نقل پاک و کمآلاینده با محوریت توسعه وسایل نقلیه برقی، افزایش مطلوبیت استفاده از حمل و نقل عمومی و عدم استفاده از سوختهای کمکیفیت در صنایع، در کاهش انتشار آلایندهها به ویژه در ماههای سرد مؤثر خواهد بود.