جامعه > شهری

قابلیت شارژ ۱۰ هزار خودروی برقی با ایجاد ۳۰۰ جایگاه فراهم می‌شود



به گزارش خبرگزاری مهر، شادی ملکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در آئین رونمایی از طرح تاکسی برخط با اشاره به اهمیت بالا و ضرورت نوسازی ناوگان تاکسی در تهران اظهار کرد: بر اساس داده‌های آماری موجود، وضعیت نوسازی تاکسی‌ها در پایتخت در سال گذشته از مرز ۱۰ هزار دستگاه گذشت.

وی ادامه داد: ناوگان تاکسیرانی شهر تهران بیش از ۸۰ هزار تاکسی دارد که نیمی از این تاکسی‌ها فرسوده است بدین معنا است که این تاکسی‌ها نمی‌توانند معاینه فنی دریافت کنند و به لحاظ آلودگی و زیست محیطی دچار مشکل هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: با همکاری دولت و حمایت مدیریت شهری مدل جدیدی از قیمت‌ها برای نوسازی تاکسی‌ها تدوین شده و در این زمینه توسعه تاکسی‌های برقی نیز در دستور کار است.

مالکی همچنین در ادامه این مراسم در نشست خبری با بیان اینکه در واگذاری ۱۷۲ دستگاه تاکسی تسهیلات ۹۰۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصد را در نظر گرفتیم، گفت: حالا می‌خواهیم ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی را با کارمزد بسیار پایین به رانندگان تحویل دهیم و نیازمند ابلاغ تسهیلات از سوی دولت هستیم و قرار است وام‌ها از محل ماده ۱۲ باشد.

وی گفت: در سازمان تاکسیرانی عهده دار بخشی از سفرهای درون شهری هستیم. تاکسی‌ها در پایتخت جزو آن بخشی از ناوگان هستند که پر طرفدارند. روزانه ۳ و نیم میلیون سفر از مجموع ۲۰ میلیون سفر در پایتخت سهم تاکسی‌هاست که سهم ۱۸ درصدی از سفرهای درون شهری را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین چه به لحاظ کمی و چه کیفی خدمات رسانی ما حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه از ۸۰ هزار تاکسی نیمی از آن‌ها فرسوده‌اند، خاطرنشان کرد: یعنی اینکه خودرو دچار نقص در سیستم آلایندگی و ایمنی و فنی است و نقش تاکسی‌ها به عنوان خودروهای پر پیمایش در آلودگی هوا تأثیرگذار است. مضاف بر اینکه بحث ایمنی و سلامت شهروندان نیز برای ما اهمیت دارد. نقص ترمز یک خودروی فرسوده حتی اگر معاینه فنی دریافت کرده باشد، می‌تواند حادثه آفرین باشد.

مالکی با تاکید بر اینکه این خودروها حتی می‌توانند باعث ایجاد گره ترافیکی شوند، گفت: لذا نوسازی ناوگان از اولویت‌های معاونت حمل و نقل قرار گرفت. بخش زیادی از بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل به جهت نوسازی و بهسازی ناوگان تخصیص یافت و مرز نوسازی تاکسی‌های فرسوده در این دوره از ۱۰ هزار تاکسی گذشت؛ همچنین تعداد خودروهایی که در سبد پیشنهادی به تاکسی آرمان عرضه می‌شد امسال بیش از یک خودرو بود. در سنوات گذشته یک خودرو از یک شرکت بود و امسال تعداد خودروهای غیر برقی هم به ۳ خودرو افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای تهران فرسودگی ناوگان است، اظهار کرد: امسال بیش از ۴ هزار پرونده نوسازی تشکیل دادیم و نزدیک ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی تحویل رانندگان شد. شهرداری با در نظر گرفتن ظرفیت شرکت‌های داخلی برای نوسازی به عنوان اولین شهرداری توافق نامه‌ای منعقد کرد و امروز شاهد تردد ۱۷۲ تاکسی برقی داخلی هستیم. ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی باکیفیت نیز در حال توافق و با مساعدت ریاست جمهور در حال انجام است. بانک‌های عامل نیز همراهی کردند. این توافق نامه به محض نهایی شدن واگذاری خودروها به شکل فراخوان به دارندگان تاکسی‌های فرسوده ابلاغ خواهد شد.

مالکی خاطرنشان کرد: امروز ظهر جلسه‌ای را در سازمان برنامه و بودجه داشتیم و امیدواریم به تفاهم نامه‌ای برای واگذاری خودروها در قالب بسته نهایی تسهیلات دست یابیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیش روی خارجی در برقی سازی تسهیلات خوبی برای گسترش آن در نظر گرفتند تا انگیزه و رغبت تاکسیرانان به این امر معطوف بشود. در کشور نیز با توجه به تفاوت قیمت خودروی برقی و خودروهای متعارف تاکسی و با تأکیدات و پیگیری شهردار و مساعدت دولت، زیرساخت خوب مالی تعریف شد که تسهیلات قابل توجه با کارمزد کم در خدمت متقاضیان قرار بگیرد.

مالکی با اشاره به زیرساخت‌های شارژ گفت: در ۱۹ جایگاه بیش از ۶۰ استند شارژ داریم. همچنین توافق نامه‌های خوب دیگری برای استفاده از پنل‌های خورشیدی انجام شده و تعداد استندها به ۳۰۰ عدد خواهد رسید و قریب ۱۰ هزار تاکسی برقی در سال آینده به راحتی توانایی شارژ شدن در پایتخت را دارند. همچنین ایجاد زیرساخت‌های برقی برای منازل تاکسیرانان نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: قیمت خودرو بالاست و ممکن است برخی از تاکسیرانان نتوانند به نوسازی اقدام کنند. ما در تهران ۶ هزار دستگاه ون داریم که نزدیک ۲ هزار دستگاه می‌توانند فعالیت کنند. لذا نوسازی برای اولین بار تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای ون ها و ۸۰ میلیون تومان برای خودروهای سواری لحاظ شده است. این وام از طریق بانک رسالت برای تاکسیرانان لحاظ شد و امروز نزدیک به ۴۰۰ پرونده در بانک در شرایط بررسی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی گفت: همچنین کمک‌های بلا عوضی به تاکسی‌دارانی که مشکلات خاص دارند به قریب به ۱۰۰۰ نفر تعلق گرفته است. حدود ۶۰۰ نفر از تاکسیرانان که خودشان یا نزدیکانشان بیماری صعب العلاج داشتند نیز از این وام استفاده کردند.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان گفت: یکی از مواردی که به موازات نوسازی اهمیت دارد ایجاد زیرساخت‌هایی در پایانه هاست که شهروندان از خدمات به خوبی بهره مند شوند. با همکاری پلیس راهور قریب به ۱۰ هزار دستگاه خودرویی که به صورت غیر مجاز در خطوط یا در قالب سرویس مدارس فعالیت می‌کردند مورد پیگیری قرار گرفتند. این خودروها کرایه‌های بیشتری از شهروندان دریافت و یا مزاحمت ایجاد می‌کردند.

مالکی گفت: بسیاری از پایانه‌ها نظم دهی شد و با همکاری شرکت کنترل ترافیک پایانه‌ها مجهز به دوربین جهت اعمال قانون شدند. تا پایان امسال تمام پایانه‌ها مجهز به دوربین‌های مکانیزه خواهد بود. در ۴ پایانه به مسقف سازی می‌پردازیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه در واگذاری ۱۷۲ دستگاه تاکسی تسهیلات ۹۰۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصد را در نظر گرفتیم، گفت: حالا می‌خواهیم ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی را با کارمزد بسیار پایین به رانندگان تحویل دهیم و نیازمند ابلاغ تسهیلات از سوی دولت هستیم و قرار است وام‌ها از محل ماده ۱۲ باشد.

وی ادامه داد: رسیدگی به نمازخانه، آبخور، وضعیت روشنایی که در ۱۲ پایانه مانند نوبنیاد، آزادی و سیدخندان دنبال شده، از اولویت‌های ماست.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در سال جاری هوشمند سازی بود. از مدت‌ها قبل پایش و نظارت هوشمند تاکسی‌ها به ما محول شده بود. امسال ۷۲ هزار تاکسی در سیما تاکسی و در عرصه خدمتی فعال هستند. این به معنای کاهش حضور مسافرین در پایانه‌ها و افزایش کیفیت خدمات است.

وی افزود: همچنین برای نخستین بار پروانه فعالیت تاکسی‌ها به صورت الکترونیکی صادر شد. یکی دیگر از اتفاقات این بود که پایش عملکرد تاکسی‌ها در سامانه تاکسی برخی یه صورت هوشمند انجام شده است. در روزهای خاص مانند روزهای بارانی شکایت عدم فعالیت تاکسی‌ها در خطوط را داشتیم لذا سازمان تاکسیرانی با همکاری فاوا ذیل سامانه شهروند نسبت به زیرساخت جدیدی اقدام کرده و ما فعالیت سیستم تاکسی برخط را به دو بخش تقسیم کردیم؛ در گام اول محاسبه برخط کرایه تاکسی را دنبال کردیم به جهت اینکه امکان نظارت هوشمند بر تاکسی وجود داشته باشد تا به طور مثال بدانیم یک تاکسی چقدر مسیر مورد نظر را پیمایش کرده است و در این سیستم امکان دریافت یک ریال وجه اضافه وجود ندارد.

وی بیان داشت: امسال بیش از ۱۰ هزار تاکسی ظرف کمتر از ۳ هفته گذشته به نصب اپلیکیشن تاکسی برخط اقدام کردند. دوم اینکه فعالیت این تاکسی‌ها در سیستم قابل مشاهده است و در آینده تاکسی‌های گردشی هم اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت تاکسی‌های برخط گفت: در تاکسی برخط ما نرخ تاکسی شناور را داریم؛ یعنی به صورت آنلاین نرخ محاسبه می‌شود و مدت زمان سفر در نرخ کرایه تأثیر گذار است. بنابراین یک روز ممکن است ۱۰ درصد و در روزی هم ۳۰ درصد اما در مجموع سقف ۵۰ درصدی برای این امر در نظر گرفته شده است. یکی از محسنات اجرای این طرح مدیریت زمان سفر است. صرفاً و صرفاً در خصوص تاکسی‌هایی نرخ شناور کرایه اعمال خواهد شد که اپلیکیشن تاکسی برخط روی گوشی رانندگان نصب شده باشد. همچنین از شهروندان می‌خواهیم نسبت به نصب سامانه شهرزاد اقدام کنند و از طریق اسکن کیو-آر تاکسی، نرخ کرایه را مشاهده و مبلغ را پرداخت کنند.

مالکی در ادامه گفت: این طرح از رسالت‌هایی است که در صورت تحقق یک نظم دهی را در حوزه تاکسیرانی شاهد خواهیم بود. نزدیک به یک ماه است که سیستم تاکسی برخط در ۶۰۰ خط سطح تهران و برای حدود ۳۰ هزار دستگاه لحاظ کردیم و ظرف مدت کوتاهی ۴۵ هزار راننده تاکسی در پلتفرم شهرزاد ثبت نام کردند.

وی افزود: در پایانه‌ها از طریق اکران استندها باید نسبت به چگونگی متوجه شدن شهروندان از دارا بودن تاکسی‌ها از این طرح اقدام کنیم. اگر راننده اپلیکیشن را نصب نکند و شهروندی که شهرزاد را نصب ندارد باید به جهت حصول اعتماد شهروندان، نرخ مورد تأیید گوشی را به شهروندان نشان بدهند. لذا از طریق اطلاع رسانی‌های سطح شهر به این امر می‌پردازیم. امروز تمام پایانه‌های بزرگ ما یک دستگاه گشت نظارتی تاکسی دارند و پاسخگو به سوالات شهروندان هستند.

مالکی در ادامه با بیان اینکه با پیگیری ما در سال آینده اپلیکیشنی برای امکان ثبت سفر از خانه شهروندان ایجاد می‌شود، گفت: بنابراین شهروندان نرخ کرایه را از داخل منزل مشاهده و نسبت به انجام سفر یا استفاده از سایر ناوگان اقدام می‌کنند.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا