لزوم توجه جدی به کیفیت آموزش در کنار توسعه سرانههای آموزشی/شاخصهای بازماندگی از تحصیل همچنان بالاست
به گزارش ایسنا، محمد صادق معتمدیان، در نشست شوراهای آموزش و پرورش که با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر، در خصوص نقش و جایگاه آموزش و پرورش، اظهار کرد: مدرسه همان جامعه و جامعه همان مدرسه است و به عبارتی مسیری جز ساختن جامعهای منظم و قوی و کشوری توسعه یافته جز از طریق آموزش و پرورش، میسر نیست.
معتمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش ابزار رشد و ترقی فرد در جامعه و وسیله نیل به نظم اجتماعی و توسعه پایدار است، گفت: رسالت نظام تعلیم و تربیت علاوه بر اخلاقی کردن فرد و جامعه، شایسته گزینی و گسترش عدالت اجتماعی از طریق شناسایی استعدادها و پرورش آن و باز توزیع افراد در موقعیتهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه بر اساس شایستگیهاست.
استاندار تهران عنوان کرد: پوشش کامل تحصیل کودکان لازم التعلیم، همواره یکی از ارکان سیاست گذاری اجتماعی دولتها و حوزه آموزش و پرورش در تمامی جوامع دنیا بوده است تا بتوانند با پوشش کامل تحصیلی گامی در راستای اخلاقی کردن جامعه، گسترش عدالت اجتماعی و توسعه پایدار بردارند و از همین رو دولتها اغلب هزینه آموزش و پرورش را تقبل کرده و فراتر از این، تحصیل کودکان را امری اجباری شمرده اند.
وی با بیان اینکه ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل قطع نظر از دلایل آن، پیامدهای مهمی دارد، افزود: بازماندگی از تحصیل باعث میشود افراد لازم التعلیم بیرون از چرخه نظام تعلیم و تربیت قرار گیرند و همین امر موجبات آسیبهای اجتماعی عدیدهای همچون کودکان کار و خیابانی، بیکاری، بزهکاری و مواردی از این دست را فراهم میکند و بررسیها نشان میدهد که بازماندگی از تحصیل، چالش اکثر نظامهای آموزشی در سراسر دنیا میباشد و بر اساس آمار یونسکو در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۸ میلیون کودک در جهان، خارج از مدرسه بودهاند که این تعداد شامل حدود ۱۷.۱ دهم درصد از جمعیت کودکان جهان است.
معتمدیان گفت: بررسی گزارشات آماری نشان میدهد علیرغم تسریع در اسناد و قوانین بالادستی بر تأثیر اجباری و رایگان، شاخصهای ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در جامعه ایران همچنان بالاست، به طوری که بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل یکی از اصلیترین چالشهای نظام آموزش و پرورش ایران بوده که در سالهای اخیر به ویژه پس از همه گیری کووید ۱۹ و غیر حضوری شدن آموزشها رشد داشته است.
استاندار تهران، بیان کرد: پایین بودن سرانه فضای آموزشی و عدم دسترسی به امکانات آموزشی با کیفیت، آسیب پذیری دهکهای پایین جامعه در برابر هزینههای بالای تحصیل در مدارس غیردولتی، برخی دانش آموزان را برای همیشه، از این چرخه خارج میکند.
مقام عالی دولت در استان تهران، گفت: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها و شهرستانها که در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسیده است تلاش جدی در گسترش آموزش و پرورش عمومی و تحت پوشش قرار دادن کلیه اطفال واجد التعلیم را در دستور کار قرار داده است.
معتمدیان افزود: تجربه تاریخی نشان میدهد که تحقق اهداف والای نظام تربیت و پوشش تحصیلی برای افراد واجد التعلیم، در گروی همکاری و هم افزایی بین نهادهای حاکمیتی دولت و مردم است که ایجاد شورای آموزش و پرورش مکانیزم اجرای این همکاری و هم افزایی است.
وی عنوان کرد: بدون شک مهمترین هدفی که از طراحی نظام شوراها در آموزش و پرورش دنبال میشود مسئله جلب و تقویت مشارکتهای عمومی و مردمی و تأمین منابع مالی جدید و رفع تنگناهای موجود در نظام مدیریت متمرکز است، این امر منبعث از بند هشتم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی است که تحقق مشارکتهای مردمی را در همه مسائل کشور و از جمله مسائل فرهنگی و آموزشی مورد تاکید قرار میدهد و میخواهد که برای تحقق آن راه حل های اجرایی اندیشیده شود.
استاندار تهران اظهار کرد: در این راستا همت و مشارکت عمومی مردم عزیز در خصوص ساخت و ساز مدارس، نگهداری از ابنیهها و همراهی در راستای تعالی آموزش دیدن مدارس جزو زیباترین نمودهای مشارکت عمومی در اجتماع است که تمامی این اقدامات در سایه تقویت شوراهای آموزش و پرورش محقق و نمایان میشود، چرا که شوراها بهترین بستر برای توسعه گفتمان مشارکت عمومی به همت همگانی برای نیل به اهداف متعالی به شمار میرود که خوشبختانه امروز در دولت چهاردم از راهبردهای اصلی ریاست محترم جمهور است.
معتمدیان در ادامه با ارائه پیشنهاداتی در خصوص تقویت جایگاه شوراها اظهار کرد: هم اکنون ۳۱ سال از عمر شوراها و قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، میگذرد و به نظر می رسد که علیرغم اصلاحاتی که در دولت قبل هم در آئین نامه انجام گرفته، برای کارآمدتر کردن شوراها نیاز یک بازنگری قانونی هستیم.
وی گفت: با توجه به اینکه ۴۵ سال از انقلاب می گذرد متأسفانه همچنان درگیر مسائل سخت افزاری و بحث توسعه سرانه آموزش هستیم، دغدغه مدارس خشتی و گلی و کانکسی که به درستی هم از جهت گیری دولتها محسوب میشود و در این دولت نیز استمرار پیدا کرده از اولویتهای اصلی آموزش پرورش است در صورتی که ما در حوزه کیفیت آموزش هم حقیقتاً نیاز به یک توجه جدی داریم که در کنار توسعه سرانههای آموزشی که به عنوان یک زیرساخت محسوب می شود و نیازمند یک تحول در این زمینه هستیم.
استاندار تهران با تاکید بر ضرورت اختیار دادن به شوراهای آموزش و پرورش عنوان کرد: هر کجایی که اختیار را به استانها دادیم و استان محور کشور را اداره کردیم، در سطح کشور توفیق پیدا کردهایم.
معتمدیان با بیان اینکه در بین بیش از ۹۰ شورا و کمیسیونی که در استانها داریم، با توجه به رویکردی که هم دولت و هم مجموعه وزارت آموزش و پرورش داشته اند، یکی از شوراهای کارآمد بعد از شورای برنامه ریزی، شورای آموزش و پرورش است، گفت: این ظرفیت، پتانسیل بسیار قوی است که میتواند در واقع محور هم افزایی، همگرایی و مشارکتهای مردمی مورد تأکید رئیس جمهور محترم را افزایش دهد و در این حوزه، بازنگری در قانون و تفویض اختیارات دولت به شوراها اثرات ملموسی را خواهد داشت.
براساس گزارش روابط عمومی استانداری تهران، معتمدیان عنوان کرد: پیشنهاد دیگر این است که بر اساس زیست بوم، جغرافیا و تنوع قومی مذهبی مناطق باید اختیاراتی در بحث تولید محتوای متون درسی منطقهای نیز داده شود که شورای آموزش و پرورش در بحث تولید محتوا انشاءالله بتوانند نقش داشته باشند.
انتهای پیام