اخبار اجتماعی > آموزش

۲ شرط استفاده از هوش مصنوعی در مدارس | توضیح مهم عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش


محمد حسنی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه‌ مطالعات آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار همشهری به بررسی استفاده هوش مصنوعی از سوی دانش آموزان پرداخت و گفت: با شبکه‌ مجازی و پدیده‌های پیرامون آن که حساس‌ترین و مبهم‌ترین آن هوش مصنوعی است، باید برخوردی داشته باشیم که هم تهدیدات آن و هم فرصت‌های آن به‌خوبی شناخته شود و به شکل درست و کاربردی از آن استفاده کنیم. این شناخت نباید لحظه‌ای و مقطعی باشد، بلکه باید مستمر و پیوسته دنبال شود تا از این طریق سیاست‌ها و راهبردهای هوش مصنوعی مورد بازنگری قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید:

پای هوش مصنوعی در بین دانش آموزان باز شد | ابزاری برای تقلب تا نوشتن تحقیق بدون ذره ای زحمت

نظر یک معلم درباره هوش مصنوعی | او دستیار ویژه و متخصص آموزگاران می تواند باشد

به گفته حسنی«سیاست کلان همین است که با شناخت دقیق این پدیده جدید، از فرصت‌های آن استفاده کنیم و تهدیدات آن را به حداقل برسانیم. به‌عبارتی باید هم جنبه‌های سودمند و هم جنبه‌های مضر آن را بشناسیم و در استفاده از ظرفیت‌های سودمند و مفید آن بهتر عمل و جنبه‌های منفی را مهار کنیم.»

او با تأ‌کید بر این موضوع که «اولین شرط مواجهه با این پدیده آگاهی‌بخشی است که بهترین سلاح برای پدیده‌های نوظهوری است که می‌توانند تهدید محسوب شوند.»، گفت: این آگاهی باید عمومی باشد و همه ذی‌نفعان را دربربگیرد؛ یعنی دانش‌آموزان، معلمان، کارشناسان و والدین بر کاربرد مثبت هوش مصنوعی آگاه شوند و محدودیت‌ها و تهدیدهای آن هم آشکار شود. این آگاهی می‌تواند فرهنگ درست استفاده از این ابزار و تکنولوژی را ترویج دهد.

۲ شرط استفاده از هوش مصنوعی در مدارس | توضیح مهم عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تأکید کرد: باید آداب استفاده از این فضا مانند سایر ابعاد فضای مجازی را یاد بگیریم و سپس اخلاق زندگی در فضای مجازی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم. ضروری‌تر از این آموزش وجود ندارد؛ چراکه میزان زندگی و حضور در این فضا روزبه‌روز بیشتر و عمیق‌تر می‌شود و کودک باید از پیش‌دبستانی زندگی در این فضا را آموزش ببیند.

حسنی افزود: دومین شرط این است که توسعه و متناسب‌سازی‌ توانایی تکنولوژیک معلمان در این زمینه را فراهم کنیم. این اصل اساسی و مهمی است. در دوره کرونا این ضرورت بسیار احساس شد چراکه معلمان ما هیچ آشنایی‌ای نسبت به این فضا نداشتند. این کوچ اجباری مشکلات و مسائلی به‌وجود آورد و هرچند در نهایت توانستیم آموزش را به سلامت از دوران کرونا عبور دهیم اما واقعیت این است که روش مرسوم و سنتی معلمان پاسخگوی آن شرایط نبود. درباره هوش مصنوعی هم چنین است و باید معلمان توانایی آموزش در فضای وب را به توانایی‌های دیگرشان اضافه کنند تا بتوانند از فواید آن نهایت استفاده را ببرند و تهدیدهای آن را مهار کنند.



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا