اجتماعی

پول برای فنس کشی دور محوطه های تاریخی هم نداریم

پول برای فنس کشی دور محوطه های تاریخی هم نداریم


به گزارش خبرنگار مهر، بیست‌ویکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی و جمعی از باستان شناسان قدیمی در این موزه برگزار شد.

سید عزت‌الله ضرغامی در این برنامه گفت: چندی پیش به الموت رفته بودم. حقیقتاً بالارفتن از آن سخت است. در بازدید از الموت بزرگان و پیشکسوتانی مانند خانم دکتر چوبک با توجه به علاقه‌ای که به کار دارد با توان و قدرت این مسیر را بالا می‌رفت. بزرگان این گونه هستند. باید قدر همه آن‌ها را دانست.

ضرغامی ادامه داد: باستان‌شناسی هم علم و دانش است هم هنر است و هم مهارت به حساب می‌آید. ریشه همه این‌ها یک عشق و انگیزه خاصی است که محرک اصلی برای باستان‌شناس است. آن عشق و علاقه است که به باستان‌شناس توان و قدرت می‌دهد. از هر پروژه‌ای که کاوش می‌شود یک حرف جدید و یک تمدن جدید به دست می‌آید. قرآن وقتی درباره خرابه‌هایی که عبور می‌کنیم، صحبت می‌کند تاکید دارد که از برون به درون برسیم و به تعبیری درس بگیریم و مایه عبرت ما شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: ما باید با مردم حرف بزنیم. باستان‌شناسان باید با مردم حرف بزنند. ممکن است برخی از مردم از باستان‌شناسی اطلاعات کمی داشته باشند و باید فرهنگ‌سازی کنیم. ما امروز مشکل فرهنگی داریم. حوزه باستان‌شناسی نیز باید کار فرهنگی کند در حوزه باستان‌شناسی باید از علم ارتباطات و رسانه استفاده شود. ما مأموریت داریم که بگوییم باستان‌شناسی مهم است.

اگر کشورمان مثل ایسلند بود دلمان نمی‌سوخت

ضرغامی یادآور شد: اگر کشوری مثل ایسلند بودیم دلمان نمی‌سوخت ولی ایران مهد تمدن است، ۱۹ هزار تپه تاریخی در کشور داریم اما پولی نداریم که دور آنها را فنس کشی کنیم. ایران در دل خود پر است از اشیا و آثار تاریخی با این حال با پدیده قاچاق مواجه هستیم. صبح تا شب کار من شده تماس با آقای منظور که بتوانیم بودجه بگیریم و حقوق بدهیم اما نگاهشان این است فعلاً گوشت و مرغ و حقوق معلم‌ها اولویت دارد.

وی گفت: باستان‌شناسان ما نخبه هستند. این‌ها همه جزو انسان‌های شناخته شده هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب این‌ها جزو بیت‌المال هستند بنابراین این افراد را باید تجلیل و تکریم کرد و قدر آن‌ها را بدانیم. باستان‌شناسان خط مقدم میراث‌فرهنگی ما هستند و از همه آن‌ها تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم که با همین انگیزه بتوانیم به کشور عزیزمان خدمت کنیم.

ضرغامی همچنین گفت: بیشتر مشکلات ما فرهنگی است. بعد هم که یک کتاب خوب مثل کتاب آقای مطهری وجود دارد به جای آنکه به صورت طبیعی شرایطی را فراهم کنیم تا آن را مطالعه کنند، به صورت مجازات و تنبیه مطرح می‌کنیم و می‌گوئیم فلان خواننده خطا کرده، باید تنبیه شود و مجازات آن این است که کتاب «حقوق زن در اسلام» را بخواند و خلاصه کند و تحویل دهد. خوب است شهید مطهری امروز در بین ما نیست، که ما الان راحت این حرف‌ها را می‌زنیم، این نگاه درست نیست.

در این برنامه سجاد علی بیگی دبیر علمی گردهمایی و رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: بیشترین کاوش‌های باستان‌شناسی در پاسخگویی به استعلامات است و پژوهش‌های عمیق در این حوزه در کار نیست. از میان ۱۱۹ فعالیت میدانی در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۰ گزارش برای ارائه آماده شده است.

نوروز رجبی از باستان شناسان هم به موضوع دستورالعمل اجرایی پیوست فرهنگی برای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: برای تهیه این دستورالعمل از نظر بیش از ۶۰ باستان‌شناس، پژوهشگر و مرمتگر استفاده شده است. بنابراین انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در چارچوب این قوانین و دستورالعمل، لازم‌الاجراست و باید از آن تبعیت کنند و باستان‌شناسان نیز سلیقه‌ای برخورد نکنند.

این عضو پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کرد این دستورالعمل از سوی ضرغامی به سمت هیأت وزیران هدایت شود تا در پروژه‌های عمرانی، پیش از اجرا به این دستورالعمل توجه کنند.

رونمایی از دو کتاب با حضور وزیر میراث‌فرهنگی

در حاشیه این مراسم کتاب یافته‌های پژوهشی باستان‌شناسی و نیز کتاب اسناد بیست و یکمین گردهمایی باستان‌شناسان ایران با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.

همچنین در حاشیه این همایش، نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناسی با حضور ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد.

در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ اثر از ۱۲ محوطه تاریخی به نمایش درآمده و تا عید سعید فطر (۲۵ فروردین) میزبان بازدیدکنندگان است.

پایان/ همسونیوز
منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا