انجام ۲۴۴ هزار و ۴۷۱ ملاقات مردمی مسئولان قضایی کشور در آبان ماه
به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، سیدعلی اصغر رفاهی مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، درباره ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی سراسر کشور در آبان ماه سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: در آبان ماه سال جاری تعداد ۲۴۴ هزار و ۴۷۱ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۵ هزار و ۱۹۷ مورد آن متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۱۳ هزارو ۴۶ مورد مربوط به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها بوده و بقیه موارد مربوط به ملاقات سایر مسئولان قضایی است.
وی افزود: استان فارس با ۲۷ هزار و ۷۴۸ مورد بیشترین تعداد ملاقات شونده و رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با ۱ هزار و ۲۸۸ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است. همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان نیز با ۱ هزارو ۴۱۲ مورد بیشترین ملاقات مردمی را داشته است.
رفاهی بیان کرد: با بررسی و مقایسه تعداد ملاقاتهای انجام شده در این ماه که توسط مقامات قضایی انجام شده، نسبت به ماه قبل که ۲۳۵ هزارو ۷۰۴ بوده است حدود ۷۱/۳ درصد افزایش داشته است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: اولویت موضوع درخواستهای مردم در ملاقاتهای صورت گرفته در استانها به ترتیب درخواستهای مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی، دعاوی خانوادگی (مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه)، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و …، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پروندهها و استماع مباحث طرفین، ، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی، اعسار، عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان و حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید بوده است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره پیگیریهای صورت گرفته توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در آبان ماه، گفت: در حوزه مدیریت مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه ۳۱۵ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط مدیر کل، ۲۳۲ مورد تماس تلفنی پیگیری توسط دفتر مدیر کل، ۴۶۷ مورد پاسخگویی حضوری توسط دفتر مدیر کل، ۲۴۷ مورد وقت اخذ شده از مراجع قضایی برای ارباب رجوع، ۲۸۷مورد پاسخگویی تلفنی توسط دفتر مدیر کل انجام شده است و در اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات ۱۴۵ مورد پیگیری تلفنی از مراجع مختلف قضایی، ۳۳ مورد پیگیری موارد خاص و مراجعین پرتکرار و ۷۳ مورد اطلاع رسانی به متقاضی صورت گرفته است.
رفاهی درباره پیگیری مکاتبات توسط اداره پیگیری و رسیدگی به گزارشات بیان کرد: تعداد هزارو ۷۶ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۱۱۲ مورد بابت پیگیری دوم به دادگستریهای کل استانها ارسال شده همچنین ۲۳۳ مورد نامه بابت پیگیری اول و ۵۳ مورد بابت پیگیری دوم به سایر مراجع قضایی ارسال شده است، استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، چهارمحال وبختیاری، خراسان جنوبی، قم، کردستان، مرکزی مکاتبه جهت پیگیری دوم نداشته اند و هیچ یک از نامههای استان خراسان شمالی در آبان ماه منجر به پیگیری نشده و تمامی مکاتبات در زمان مقرر پاسخ داده شده است.
وی درادامه درباره حضور مرتب معاونان دادگستری کل استان تهران و معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: با هماهنگیهای انجام شده توسط مدیر کل ارتباطات مردمی با دادستان عمومی و انقلاب تهران روزانه احدی از معاونان از ساعت ۹ الی ۱۲ در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه حضور مییابند. همچنین در روزهای زوج احدی از معاونان رئیس کل دادگستری کل استان تهران در اداره کل بطور مرتب حضور مییابند و فهرستی از مالباختگان تجمعات و پروندههای کثیرالشاکی از اداره ملاقاتها اخذ و با تعدادی از مراجعانی که برای رفع مشکلات حقوقی و قضایی خود به این اداره کل مراجعه میکنند دیدار و به پروندههای آنها رسیدگی میکنند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در آبان ماه معاونان دادگستری کل استان تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه تعداد ۱۵۰ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردهاند. معاونان دادستان عمومی و انقلاب تهران در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه پاسخگوی تعداد ۲۳۲ مورد تقاضای مردمی بودهاند. همچنین دادیاران حوزه معاونت اول دادستانی کل کشور تعداد ۱۵۲ مورد تقاضای مردمی را دریافت و ارشاد کردند.
رفاهی درباره برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران بیان کرد: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه در راستای خدمترسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضاییه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند. درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۱۰۳ مورد بوده است.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در راستای تاکیدات ریاست قوه قضاییه درجلسه شورای عالی قضایی میز خدمت قضایی برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی؛ با حضور مدیر کل ارتباطات مردمی و تعدادی از همکاران اداری هر هفته سه شنبه شب در یکی از مساجد شهر تهران برگزار میشود و تعداد درخواستهای دریافتی در این ماه ۱۳۲ مورد بوده است.
انتهای پیام